خبرگزاری کار ایران

گسترش همکاری‌های تجاری ایران و ارمنستان

asdasd
کد خبر : ۹۱۹۳۱۷

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه ویدئو کنفرانسی با معاون وزیر اقتصاد ارمنستان و سفیر این کشور در تهران، اظهار امیدواری کرد با پیگیری‌های مستمری که طرفین انجام می‌دهند، شاهد گسترش همکاری‌های گمرکی، تجاری و منطقه‌ای باشیم. در این جلسه همچنین طرفین بر تشکیل کارگروه صنعت، معدن و تجارت و دستیابی به مکانیزم تهاتر کالا با کالا بین ایران و ارمنستان تاکید کردند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در جلسه ویدئو کنفرانسی با آواگ آوانسیان، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان و با حضور آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در تهران، ضمن تاکید بر اهمیت گسترش روابط تجاری با کشور ارمنستان، به بیان جزئیات مرتبط با برگزاری اولین نشست کمیته صنعت، معدن و تجارت میان دو کشور به صورت ویدئو کنفرانس پرداخت.

وی افزود: از اواخر سال جاری میلادی وارد مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا می‌شویم و ارمنستان به عنوان تنها کشور دارای مرز مشترک و تنها دروازه عبور به اوراسیا از میان ۴ کشور دیگر است، از این رو، طرفین ایران و ارمنستان می‌توانند از این فرصت نهایت بهره را ببرند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص نحوه انجام تهاتر و تبادل لیست‌های کالایی افزود: لیست کالایی اولیه ارسال شده به طرف ارمنی می‌تواند در آینده با سایر کالاهای مورد نیاز طرفین تکمیل و نهایی شود.  

همچنین در این جلسه ضمن تأکید بر تشکیل کارگروه مشترک صنعت، معدن و تجارت، مسائل و موضوعات تجارت مرزی، تردد کامیون‌ها در مرز، ضرورت تسهیل امور و سرعت بخشیدن به تردد کامیون و رانندگان نیز مطرح شد.

در ادامه جلسه، آواگ آوانسیان، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان نیز ضمن استقبال از انجام ویدئو کنفرانس طی هفته‌های آتی به منظور  پیگیری موارد عنوان شده، گفت: وزارت اقتصاد و وزارت زیرساخت‌های ارمنستان نیز به عنوان اعضای این کارگروه در جلسه حضور خواهند داشت و به شرکت‌های خصوصی ارمنی نیز اعلام می‌کنیم در صورت تمایل وارد این کارگروه شوند. 

معاون وزیر اقتصاد ارمنستان افزود: طرفین می‌توانند در مرحله اول در خصوص کالاهای مورد نیازی که طرف ایرانی پیشنهاد کرده کار را شروع کنند و در آینده نیز کالاهای مورد نیازی را که ارمنستان می‌تواند از طریق سایر کشورهای اوراسیایی برای ایران تامین کند، به لیست بیفزایند. 

آوانسیان گفت: در خصوص تبادل تفاهم‌نامه تهاتری به صورت الکترونیکی و رسیدن به توافق در خصوص نحوه مکانیزم انجام تهاتر نیز لازم است که جلسات به صورت هفتگی تا رسیدن به هدف نهایی ادامه داشته باشد.

وی همچنین خواستار برگزاری جلسه طی روزهای آینده در خصوص مشکلات حمل و نقلی در مرز دو کشور شد که مورد موافقت قرار گرفت.

سفیر ارمنستان در تهران نیز در این دیدار با اشاره به موضوع ویدئو کنفرانس انجام شده بین روسای جمهور دو کشور در ماه گذشته، خواستار نهایی شدن مکانیزم تهاتر کالا با کالا و نیز تهاتر بدهی گازی ارمنستان با کالای مورد نیاز ایران در آینده نزدیک شد.

گفتنی است، در پایان مقرر شد هفته آینده طرفین ترکیب کارگروه مشترک را از طریق مراجع رسمی اعلام کنند و کارگروه نیز به صورت هفتگی مذاکرات خود را در زمینه روش‌های انجام کار و تعیین جزئیات ادامه دهد و دومین جلسه ویدئو کنفرانس در این ارتباط در ماه آینده برگزار شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز