خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران:

احتمال لغو یا کاهش زمان ممنوعیت‌های وارداتی اقلیم کردستان عراق

asdasd
کد خبر : ۹۱۸۵۵۲

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در مورد محدودیت‌های تعرفه‌ای اعمال شده بر ۳۰ قلم کالا، از سوی اقلیم کردستان عراق و مدت زمان اعمال آن اظهار داشت:این محدودیت‌های فصلی در سال‌های گذشته هم کم و بیش اعلام می‌شد، ولی با تغییر شرایط داخلی مانند کاهش تولید و عرضه محصولات داخلی و یا عدم تحقق پیش‌بینی‌ها احتمال لغو یا کاهش زمان اعمال محدودیت وجود دارد.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در مورد محدودیت‌های تعرفه‌ای اعمال شده بر ۳۰ قلم کالا، از سوی اقلیم کردستان عراق و مدت زمان اعمال آن اظهار داشت:  این محدودیت‌های فصلی در سال‌های گذشته هم کم و بیش اعلام می‌شد، ولی با تغییر شرایط داخلی مانند کاهش تولید و عرضه محصولات داخلی و یا عدم تحقق پیش‌بینی‌ها احتمال لغو یا کاهش زمان اعمال محدودیت وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن، در مورد روابط تجاری ایران و اقلیم کردستان عراق گفت: تجارت ایران با اقلیم کردستان عراق از شرایط نسبتاٌ خوبی برخوردار است و بسیاری از نیازهای مردم اقلیم از قبیل محصولات کشاورزی، موادغذایی، محصولات و لوازم ساختمانی و... با قیمت و کیفیت مناسب از طریق  ایران تأمین می‌شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته از حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد صادرات ایران یا به اقلیم بوده و یا از این طریق به بخش‌های جنوبی عراق صادر شده است. مسیر کوتاه و هزینه‌های حمل و نقل پایین، در کنار ارتباطات سنتی و تاریخی و فرهنگ و زبان مشترک با استان‌های مرزی همجوار در ایران و نیازها و منافع متقابل زمینه‌ساز رشد روابط تجاری با این بخش از کشور عراق شده است.

پیلتن در مورد تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روابط تجاری دو کشور گفت: با شیوع ویروس کرونا کلیه مرزهای تجاری با عراق بسته شد، اما به تدریج و با مذاکرات و اقدامات مختلف مانند اتخاذ تدابیر بهداشتی و استقرار تجهیزات ضدعفونی کننده در مرزها، تدوین پروتکل‌های بهداشتی با کمک وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی برخی از مرزها به ویژه با اقلیم مانند پرویزخان، باشماق و سیرانبند و.... به صورت محدود بازگشایی و روابط تجاری البته همراه با برخی مشکلات مانند ترافیک سنگین کامیون‌های حامل محصولات صادراتی در برخی مرزها تا حدی عادی‌تر شده است.

وی ادامه داد: نیاز مردم عراق به مواد غذایی و دیگر نیازمندی‌های روزمره در کنار احتمال افزایش قیمت‌ها و کمیابی نیازهای مردم باعث شد مقامات عراقی در زمینه بازگشایی محدود و کنترل شده برخی از مرزها ترغیب شوند.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در پایان با بیان اینکه احتمال ادامه شیوع ویروس کرونا تا پاییز سال جاری مطرح شده است، گفت: در ماه‌های پیش رو، پیگیری‌های لازم از دستگاه‌های ذی‌ربط جهت تکمیل و مبادله پروتکل‌های بهداشتی و تجهیز بیشتر مرزهای مشترک با عراق از جمله اقلیم، برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا در دستور کار خواهد بود.

گفتنی است، دولت اقلیم کردستان عراق به منظور حمایت از تولیدات داخلی خود نسبت به وضع ممنوعیت و محدودیت‌های فصلی برای واردات حدود 30 قلم محصولات به این اقلیم برای سال 2020 اقدام کرده که شامل برخی محصولات کشاورزی مانند کاهو، کلم، پیازچه، قارچ، انار، انگور و تخم‌مرغ به اقلیم کردستان تا پایان سال 2020 ممنوع و ورود برخی محصولات از نوع میوه و تره‌بار و محصولات دامی، طیور و ماهی به اقلیم مذکور در ماه‌های مشخصی با افزایش عوارض از 250 تا 500 دینار مواجه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز