خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد:

تردد ۳ میلیون خودروی فرسوده در سطح کشور/ دولت توجهی به اسقاط خودروها ندارد/ ۸۰ هزار گواهی اسقاط بدون مشتری ماندند

asdasd
کد خبر : ۹۱۷۵۵۶

رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع بازیافتی کشور گفت: در حال حاضر حدود 80 هزار گواهی به ارزش حدود 200 میلیارد تومان از قرار قیمت مصوب 2 میلیون و 500 هزار تومانی دولت در دست مراکز اسقاط مانده است.

محمدحسین گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه بسیاری از مراکز اسقاط خودرو تعطیل شده‌اند، گفت: به دلیل آنکه خودروسازها به هیچ عنوان زیر بار مصوبات دولت نمی‌روند، حیات این صنف وابسته به واردات خودرو است. زیرا گواهی اسقاط خودروهای فرسوده را فقط واردکننده استفاده می‌کند.

وی یادآور شد؛ مصوبه اول دولت در سال 1387 مبنی بر الزام خودروسازهای کشور به جایگزینی 30 درصد خودروهای تولیدی به جای خودروهای فرسوده است که فقط در یک مقطع کوتاهی انجام شد. و آنها دلیل عدم ادامه این مسئله را بدحسابی دولت و عدم استفاده گواهی‌های اسقاطی اخذ شده از مردم در گمرک و راکد شدن سرمایه به دلیل انباشت گواهی‌های اسقاطی بیان کردند.  

گودرزی افزود: در ادامه دولت مصوبه دیگری را مبنی بر ارائه یک گواهی اسقاط به ازای هر خودروی تولیدی که مصرف بیش از 8.5 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر را دارد ابلاغ کرد که متاسفانه به این موضوع نیز عمل نشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت عزمی جدی برای حل این مسئله ندارد و نتوانسته در مسئله اسقاط خودروهای فرسوده موفق عمل کند، گفت: ترافیک، هوای آلوده موجود در کلان شهرها و مصرف بی‌رویه سوخت نتیجه این اتفاق است.

گودرزی با بیان اینکه با جلوگیری از واردات خودرو عملا دیگر مصرف گواهی در کشور وجود ندارد، در نتیجه گواهی‌های مختلف و سرمایه در گردش مراکز اسقاط خودرو در صفحات آنها انباشته شده است، گفت: در حال حاضر حدود 80 هزار گواهی به ارزش حدود 200 میلیارد تومان از قرار قیمت مصوب 2 میلیون و 500 هزار تومانی دولت در دست مراکز اسقاط مانده است.

وی تعداد اسقاط خودروهای فرسوده در سال گذشته را کمتر از 100 هزار خودرو بیان کرد و ادامه داد: در صورتی بر طبق برنامه‌ریزی دولت باید بیش از یک میلیون خودرو در سال اسقاط شود.

 رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع بازیافتی کشور با بیان اینکه در حال حاضر حدود 3 میلیون خودرو فرسوده در کشور موجود است، گفت:‌ هرساله به تعداد این خودروها افزوده می‌شود، در صورتی که با برنامه‌ریزی دولت باید حداقل 800 هزار خودرو در سال اسقاط می‌شد تا بتوانیم در چند سال آینده این رقم را به صفر برسانیم که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر دولت فقط 10 درصد از صرفه جویی سوبسید مصرف سوخت یک سال را به اسقاط اختصاص دهد این موضوع تسهیل خواهد شد درصورتی که عزم جدی برای این مسئله وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز