خبرگزاری کار ایران

تالاب هامون و چاه‌نیمه‌ها در بهترین وضعیت آبی/ مرمت 25 نقطه حادثه‌خیز مسیل دشت سیستان

asdasd
کد خبر : ۹۱۶۸۳۳

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت:‌ با اقدام‌های وزارت نیرو، حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه و استاندار سیستان و بلوچستان، تالاب هامون و سدهای چاه نیمه‌های این استان در یکی از بهترین وضعیت‌های آبی خود قرار دارد و کشاورزان منطقه کشت امسال خود را با خیال آسوده انجام خواهند داد.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، «محمد حاج‌رسولی‌ها» صبح امروز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از سه پروژه صنعت آب سیستان و بلوچستان در چارچوب چهارمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران که با حضور رئیس جمهوری صورت گرفت، اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان با ریشه چند هزار ساله در فرهنگ و تاریخ این سرزمین حدود 1400 کیلومتر مرز آبی و خاکی دارد و با بارندگی 100 میلی‌متر که کمتر از نیمی از بارندگی کشور است یکی از خشک‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

اهمیت تالاب هامون در مقوله توسعه استان

وی ادامه داد: این استان در محدوده یک اَبَرحوضه مشترک استقرار یافته که شرایط جغرافیایی و اقلیمی حاکم بر آن ویژه است. وجود تالاب بین‌المللی هامون با وسعت 5 هزار کیلومتر مربع و حجم بیش از 10 میلیارد متر مکعب به‌عنوان بزرگترین پهنه تالابی کشور یکی از دیگر ویژگی‌های منطقه است که اهمیت مقوله آب بر روند توسعه این استان را دو چندان کرده است.

حاج‌رسولی‌ها گفت: وزارت نیرو در راستای طرح‌های توسعه منابع و خاک مرزی در این استان امروز سه پروژه را در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری می‌رساند.

وی اظهار داشت: اولین پروژه، سازه کنترلی مخازن چاه نیمه شماره یک به سه، به منظور تضمین آب شرب منطقه و تفکیک مصارف شرب و کشاورزی و ایجاد نظام بهره‌برداری بهینه است که هم امکان مدیریت مصرف را فراهم می‌کند و هم طرحی پدافندی برای تامین آب مطمئن شرب شهرهای زاهدان، زابل، زهک، هیرمند، هامون، نیمرود و همچنین 930 روستای دشت سیستان است که خصوصا" با ایزوله کردن چاه نیمه شماره سه، این سازه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی یادآوری کرد: عمق این چاه‌نیمه 10 متر از بقیه چاه نیمه‌ها بیشتر است و از نظر کیفیتی و این که تبخیر کمتری دارد، شرایط مطلوبی را برای تامین آب شرب ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: برای این پروژه که دارای یک کانال 100 متری با ظرفیت 600 متر مکعب در ثانیه و یک سازه عظیم کنترلی است، 106 میلیارد تومان هزینه شده است .

تامین آب بخش عمده‌ای از اراضی طرح موسوم به 46 هزار هکتاری

وی ادامه داد: پروژه دوم، کانال خروجی مستقل چاه نیمه شماره 4 است که آب بخش عمده‌ای از اراضی طرح موسوم به 46 هزار هکتاری از این محل تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: این پروژه شامل کانال 11 کیلومتری است که 9 کیلومتر آن دارای پوشش بتنی و مابقی دارای پوشش خاکی در داخل دریاچه چاه نیمه اجرا و روی این کانال ایستگاه‌های پمپاژ برداشت آب توسط همکاران وزارت جهاد کشاورزی برای تامین بیش از 60 درصد آب مورد نیاز طرح احداث شده است.

وی یادآوری کرد: این کانال در سال 95 آب‌اندازی موقت شد که خوشبختانه امروز با رفع نواقص در این سفر به بهره برداری کامل می‌رسد. برای این پروژه هم 105 میلیارد تومان هزینه شده است.

لایروبی 200 کیلومتر از رودخانه‌های سیستان و بلوچستان

حاج‌رسولی‌ها افزود: مهم‌ترین پروژه امروز، طرح جامع مهندسی، ساماندهی و رودخانه‌های انهار دشت سیستان است. در این پروژه حدود 200 کیلومتر از رودخانه‌های استان به میزان 26 میلیون متر مکعب لایروبی شده است که فقط سه میلیون متر مکعب آن مربوط به ماه‌های اخیر است.

مرمت 25 نقطه حادثه‌خیز مسیل دشت سیستان

وی گفت: در این محدوده، 25 نقطه حادثه خیز مسیل مرمت و بازسازی شده‌اند؛ به گونه‌ای که امسال مناسب‌ترین ذخیره در چاه نیمه‌ها صورت گرفته و کمترین خسارت را در منطقه شاهد بودیم. برای این پروژه هم 145 میلیارد تومان هزینه شده اس

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز