خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا عنوان شد:

گروه کالایی موز تغییر می‌کند/ بازار میوه‌های نوبرانه نسبت به سال‌های گذشته شرایط بهتری دارد

asdasd
کد خبر : ۹۱۶۰۰۵

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نوسانات نرخ ارز و طولانی شدن فرآیند واردات دلایل گرانی موز عنوان کرد.

اسدالله کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح دلایل افزایش قیمت موز،‌ اظهار کرد: موز یکی از میوه‌های وارداتی به کشور است که مانند هر کالای واردتی دیگر تحت تاثیر نرخ ارز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ارز روزهای پر نوسانی را طی می‌کنند و هر روز شاهد افزایش نرخ آن هستیم و جای تعجب ندارد که کالاهای که وارد کشور می‌شوند افرایش قیمت را تجربه کنند.

کارگر دیگر دلیل تاثیرگزار بر افزایش قیمت موز را طولانی شدن فرآیند واردات عنوان کرد و افزود: در حال حاضر به دلایل مختلف از جمله کرونا فرآینده واردات طولانی شده است یکی از بخش‌های این فرآینده قرنطینه بهداشتی است که مدت زمان آن به شکل قابل توجه افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: البته موضوع تخصیص ارز برای واردات موز در حال حل شدن است که می‌تواند موجب کاهش قیمت این میوه وارداتی در روزهای آینده شود.

به گفته کارگر؛ واردکنندگان با ارسال نامه‌ای به وزارت صمت خواستار آن شده‌اند که موز از گروه کالایی 27 به گروه کالایی 26 منتقل شود که در این صورت نیازمند دریافت کد تخصیص ارز نخواهد بود و می‌توان از ارز حاصل از صادرات برای ترخیص آن استفاده کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران درباره دلایل افزایش قیمت برخی از میوه‌ها تولید داخل در بازار مانند سیب، گفت: با توجه به پایان فصل برخی از میوه‌ها مانند سیب شاهد افرایش قیمت آن‌ها در بازار هستیم.

کارگر اضافه کرد: برای کنترل قیمت این میوه کشف قیمت انجام شد و در نرخنامه جدید قیمت آن بر اساس نوع و کیفیت از 6 تا 12 هزار تومان در نظرگرفته شد.

وی قیمت مصوب هر گیلوگرم سیب زرد در نرخنامه را 6 تا 12 هزار تومان و قیمت هر گیلوگرم سیب قرمز در نرخنامه را 7 هزارو 500 تا 10 هزار تومان اعلام کرد.

کارگر با تاکید بر اینکه با افزایش عرضه میوه‌ها فصل جدید کاهش قیمت میوه‌های فصل گذشته اتفاق خواهد افتاد، گفت: بازار میوه‌های نوبرانه مانند گوجه سبز، چاقاله بادام و زردآلو و ... نسبت به سال‌های گذشته شرایط بسیار بهتری دارند که دلیل آن سال آور زراعی است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران همچنین درباره علت افت شدید قیمت پیاز گفت: معادلات اشتباه وزارت جهادکشاورزی درباره میزان تولید موجب افت شدید قیمت پیاز و زیان کشاورزان شده است.

کارگر افزود: علاوه بر آن تصمیم به توقف صادرات نیز توازن بازار پیاز برهم زده و عرضه به بیش از تقاضا رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز