خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

مرجع گزارش سانحه پرواز یاسوج، کمیته بررسی سانحه است/ خواسته کمیسیون اصل ۹۰ تعویق در گزارش مرجع بود

asdasd
کد خبر : ۹۱۵۹۷۱

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توزیع بسته حمایتی 8000 میلیارد تومانی برای جبران آسیب‌های ناشی از کرونا بین شرکت‌های حمل و نقلی گفت: این بسته در فرایند ارسال به بانک قرار گرفته است. بخش اول آن خرداد ماه بین شرکت‌های حمل و نقلی توزیع می‌شود و سود این وام 12 درصد خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد اسلامی در مراسم دومین مرحله بهره‌برداری از ناوگان جدید ریلی در سال جهش تولید با بیان اینکه تا خون در رگ ماست از تولید داخل حمایت می‌کنیم، گفت: با تولید داخل اجازه نمی‌دهیم زندگی کارگر ایرانی دچار خدشه شود و هدف ما این است تا شرکت‌های تولیدی و صنایع مولد در بخش ریلی را به بازارهای جهانی متصل کنیم.

وی تاکید کرد: آنچه در این حوزه مهم است تعمیق خودباوری و تحرک بی‌انتها برای ایجاد ارزش افزوده و بهره‌برداری از منابع است و ایران جزو کشورهای ثروتمند دنیا از لحاظ دانش و نیروی انسانی محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال گذشته 778 دستگاه ناوگان ریلی جدید وارد کشور کردیم که این هدف را در سال جهش تولید هم برای ورود 2000 ناوگان ریلی تولید داخل دنبال می‌کنیم، گفت: در سال جهش تولید نباید با یک حرکت عادی برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌ها مواجه باشیم و اجرای سیاست‌های جهش تولید نیازمند روش‌های متفاوت است و نباید مانند سالهای گذشته بروکراسی‌های اداری مانع از سرعت‌بخشی در پروژه‌ها شود.

اسلامی ادامه داد: بعضاً اقدامی که در یک روز می‌توان انجام داد ماه‌ها به طول می‌انجامد که این انگیزه را از سرمایه‌گذاران می‌گیرد و باعث فرصت‌سوزی می‌شود. از این رو به دنبال تسهیل روند قراردادها هستیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تبصره 18 در حال اجرایی شدن است، گفت: تا پایان سال 1400 نباید شاهد واگن‌های بی‌کیفیت و غیراستاندارد در ناوگان ریلی کشورمان باشیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر در ناوگان ریلی شاهد واگن‌های مسافری هستیم که حتی نگاه کردن به آنها غیرقابل تحمل است چه برسد به اینکه مسافران بخواهند با این واگن‌ها سفر کنند. از این رو سیاست بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی را به شدت ادامه می‌دهیم.

اسلامی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های ما افزایش سرعت سیر قطارها و کاهش زمان حرکت آن است که برای این امر نیازمند نوسازی ناوگان هستیم.

وی گفت: اتصال شبکه ریلی به مراکز بار از دیگر برنامه‌های مهم ما است که البته امسال برای اولین بار شاهد بارگیری مستقیم غلات از کشتی به شبکه ریلی بودیم که ادامه این روند باعث افزایش سهم بار در شبکه ریلی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: توسعه خطوط فرعی و خطوط دوم و همچنین افزایش سهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی بار از جمله مهمترین برنامه‌های ما است و در این صورت است که اقتصاد شرکت‌های ریلی شکوفا می‌شود.

اسلامی با اشاره به بازگشت شرکت تراورس به راه‌آهن گفت: یکی از موضوعات مهم، تفکیک حاکمیت از تصدی‌گری است. در خصوصی‌سازی تراورس دقت‌های لازم صورت نگرفته و همواره مسائلی در این شرکت پس از خصوصی‌سازی بروز پیدا می‌کرد که موجب کاهش بهره‌وری می‌شد.

وی با بیان اینکه این اقدام در راستای تسهیل سیاست‌های خصوصی‌سازی بوده است، گفت: تراورس با یک ارزیابی دقیق‌تر و در یک وضعیت اصولی‌تر خصوصی‌سازی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: البته برنامه ما خصوصی‌سازی از طریق عرضه سهام در بازار سرمایه است تا این شرکت‌ها سهامی عام شوند و معتقدیم نباید فروش واگذاری اتفاق بیفتد.

اسلامی با اشاره به توزیع بسته حمایتی 8000 میلیارد تومانی برای جبران آسیب‌های ناشی از کرونا بین شرکت‌های حمل و نقلی گفت: این بسته در فرایند ارسال به بانک قرار گرفته است. بخش اول آن خرداد ماه بین شرکت‌های حمل و نقلی توزیع می‌شود و سود این وام 12 درصد خواهد بود.

وی تاکید کرد: مهمترین شرط ما برای ارائه این بسته حمایتی عدم تعدیل نیروی انسانی شرکت‌ها است و از این رو لیست بیمه بهمن ماه ملاک عمل قرار می‌گیرد و آن لیست بیمه در ماه‌های بعد باید حفظ شده باشد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به گزارش کمیسیون اصل 90 از سانحه هواپیمای یاسوج و مقصر دانستن شرکت هواپیمایی آسمان، سازمان هواپیمایی و... گفت: وظیفه ذاتی سازمان هواپیمایی نظارت است و این سازمان اجازه سیاست‌گذاری ندارد و باید تمام وظایف تعریف شده در اسناد ایکائو را به اجرا برساند و این اسناد غیرقابل تخفیف هستند و نگارش این مقررات هم بسیار شفاف است.

اسلامی ادامه داد: تمام ضوابط ایکائو باید در نیروی انسانی سازمان وسایل و لوازم، نحوه نگهداری و بهره‌برداری از تجهیزات و جابه‌جایی بار و مسافر حاکم باشد. در ایران هم وظیفه نظارت بر اجرای ضوابط ایکائو برعهده سازمان هواپیمایی است و ایکائو به صورت مرتب آن را ممیزی می‌کند.

وی تاکید کرد: هر ایرلاینی‌ که این ضوابط را به اجرا نرساند تعلیق می‌شود و اجازه پرواز نخواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سانحه یاسوج را کمیسیون اصل 90 هم مورد بررسی قرار داده است. پیش از قرائت گزارش، سخنگوی اصل 90 نزد بنده آمد و تقاضا داشت که گزارش کمیسیون اصل 90 جلوتر از گزارش کمیته بررسی سوانح اعلام شود و ما هم با تقاضای کمیسیون اصل 90 و این نمایندگان موافقت کردیم.

اسلامی افزود: باید تاکید داشته باشم که گزارش کمیته بررسی سانحه مرجع است و این گزارش زیر نظر ایکائو ممیزی می‌شود و انکس 13 ایکائو مبنی بر حضور نماینده ایکائو در جریان بررسی سانحه به طور کامل رعایت شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز