خبرگزاری کار ایران

محمدرضا کلامی تشریح کرد:

حفظ سطح مطلوب ذخایر راهبردی برای جلوگیری از هرگونه نوسانات احتمالی کالا در بازار

asdasd
کد خبر : ۹۱۵۷۲۷

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت، برنامه‌های عملیاتی این معاونت را در سال 1399 تشریح کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت صمت، محمد رضا کلامی در خصوص برنامه‌های عملیاتی معاونت بازرگانی داخلی در سال 1399 بیان کرد: در همین راستا دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارتخانه، تامین حداکثری کالاهای اساسی و ضروری با قیمت‌های مناسب با اولویت تولیدات داخلی و در صورت نیاز از محل واردات و اولویت حمایت از تولیدات داخل در مورد کالاهایی که دارای تولید داخل است و ممنوعیت واردات چنین کالاهایی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با تأکید بر اینکه پیش بینی مقدار کالای مورد نیاز برای واردات در سال 99 و افزایش استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه تأمین و توزیع نیز در دستور کار است، اضافه کرد: تدابیر لازم برای جلوگیری از رسوب کالا در بنادر و مبادی ورودی کشور تداوم می‌یابد و تعیین و بررسی روش‌های مؤثر در کاهش قیمت تمام شده (کاهش مالیات، تسهیل در فرآیند ترخیص کالا و جلوگیری از دموراژ و ...) در دست انجام است.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با تأکید بر اجرای طرح‌های کاهش ضایعات تولید محصولات کشاورزی ( در زمان تولید، توزیع، فرآوری) و اجرای الگوی سطح زیر کشت، گفت: مدیریت حوزه توزیع برای حداکثر نمودن دسترسی اقشار مختلف جامعه به کالاهای اساسی مشمول ارز حمایتی، استفاده از ظرفیت بخش‌های مختلف از جمله اتاق اصناف، اتاق تعاون، سازمان میادین میوه و تره بار و پیش‌بینی ساز و کار توزیع الکترونیکی کالاهای اساسی از دیگر برنامه‌ها است.

حفظ سطح مطلوب ذخایر راهبردی برای جلوگیری از هرگونه نوسانات احتمالی کالا در بازار

کلامی، حفظ سطح مطلوب ذخایر راهبردی برای جلوگیری از هرگونه نوسانات و تلاطم‌های احتمالی کالاهای اساسی در بازار را یک اولویت دانست و افزود: استفاده از کارکردهای بورس کالا برای تنظیم بازار مؤثر محصولات پتروشیمی و فولاد، تعریف دقیق سیستم گزارش گیری و گزارش دهی جهت تسریع در اجرایی شدن تصمیمات کارگروه تنظیم بازار برای فعال سازی بیش از پیش کارگروه ملی و کارگروه‌های استانی، برنامه‌ریزی برای افزایش کارایی نظارت‌ها با استفاده حداکثری از ظرفیت تمام دستگاه‌های نظارتی کشور، تدوین و اجرای تقویم تنظیم بازار (تولیدات، واردات، صادرات، مصرف و ...) کالاهای اساسی و ضروری و اجرای طرح‌های ویژه مناسبت‌های ملی، مذهبی (ایام ماه مبارک رمضان، بازگشایی مدارس، ایام محرم و صفر، ایام پایانی سال، بازگشت حجاج) از دیگر اولویت‌ها است.

وی در مورد وظایف دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت نیز بیان کرد: رصد پذیرکردن جریان گردش کالا یکی از اقدامات این دفتر است و با توجه به مشکلات حادث شده در ارتباط با تحریم‌های ایجاد شده و محدودیت‌های انتقال ارز و به تبع آن ایجاد کندی در تامین کالا لازم است که جریان گردش کالا از مبدا تولید یا واردات تا سطح خرده فروشی رصد شود تا از نشت کالا از شبکه‌های توزیع جلوگیری شود که این پروژه برای این منظور و با استفاده از سامانه جامع تجارت داخلی برای کالاهای اساسی در حال انجام است.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت، ساماندهی شرکت‌های پخش کالا را از دیگر اولویت‌های این دفتر دانست و گفت: شرکت‌های پخش کالا بنگاه‌های توانمندی هستند که با ساماندهی و اتصال آنها به سامانه جامع بهره وری توزیع کالا افزایش می‌یابد و این پروژه حدود 80 درصد پیشرفت داشته است.

کلامی با تأکید بر ضرورت ساماندهی و بهبود عملکرد فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، بیان کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایجاد تعادل و ثبات قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی مورد مصرف خانوارها بسیار موثر بوده‌اند و این پروژه با این هدف تهیه و اجرا شده است.

وی شناسه دار کردن کالاهای مشمول آیین نامه ماده 13 و عملیاتی نمودن سامانه‌های شناسه کالا و رهگیری را از دیگر کارهای در دست اقدام امسال دانست و افزود: شناسه دار کردن کالاها برای رهگیری و طبقه بندی و شناسایی کالاها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که این پروژه در این راستا تعریف شده است.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به طراحی و پیاده سازی سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری، گفت: بر اساس این پروژه حجم تجارت بازرگانان بر اساس اعتبار تجاری و عملکرد سالهای گذشته آنها تعیین و کنترل می گردد.

کلامی در پایان تدوین سند جامع نظام توزیع را نیز یکی از کارها دانست و بیان کرد: این سند تمامی روابط بین بخشهای اقتصادی و بازرگانی را باز تعریف می نماید و برای این موضوع 10 کشور جهان بررسی و تحلیلی شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز