خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

تشریح دلایل افزایش قیمت ارز / افرادی که به دنبال بازدهی از دلار هستند، اشتباه می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۹۱۵۲۴۷

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه احتمالا با اقدامات دولتی، روند افزایش قیمت ارز مهار می‌شود، گفت: در آینده نرخ ارز بالا نخواهد بود و معتقدم افرادی که به دنبال بازدهی از محل نرخ ارز هستند، اشتباه می‌کنند چراکه دولت حداقل در یک سال اخیر نشان داده که توان کنترل بازار را دارد.

مرتضی عزتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره دلایل افزایش قیمت ارز در بازار اظهار داشت: بخشی از این افزایش قیمت ارز به التهابات بازار و انتظارات غیرمعمول برمی‌گردد. عده‌ای هم که از منافع خاص برخوردارند با ایجاد انتظارات در این بازار به دنبال تلاطم در بازار ارز هستند تا به اهداف منفعت‌طلبانه خود برسند. همچنین عواملی هم با قصد و نیت دیگری دنبال ایجاد التهاب در بازار ارز هستند.

وی ادامه داد: بخش مختصری از این افزایش قیمت ارز هم تحت تاثیر تقاضا و عرضه‌ است. در ماه‌های گذشته با توجه به رکود مبادلات تجاری با خارج، تقاضای قابل توجهی هم در بازار مطرح نبود اما در حال حاضر که روابط تجاری در حال از سرگیری است احتمالا تقاضای ارز را هم در بازار افزایش داده است.   

این کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین در روزهای گذشته التهاباتی در بازار سرمایه رخ داده که می‌تواند عده‌ای را به اشتباه بیندازد که پول را از بورس به بازارهای ارز و طلا بیاروند.      

عزتی با بیان اینکه قیمت ارز در روزهای آینده به چه سمت و سویی حرکت کند، به مجموعه عوامل بستگی دارد، گفت: مهم ترین عامل، میزان عرضه و تقاضای ارز در بازار است و سیاست‌هایی که دولت در جهت کنترل روند افزایشی آن اتخاذ می‌کند. علاوه بر این موضوعات، تعیین نرخ ارز به تغییرات قیمت در سایر بازارهای مالی هم بستگی دارد. البته انتظارات آینده هم در روند نرخ ارز اثرگذار است.

وی تاکید کرد: عده‌ای در ایران به اشتباه ارز را به عنوان یک دارایی برای سرمایه گذاری و سوددهی خریداری می‌کنند که این اقدام در تمام دنیا غیر معقول است.  

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه احتمالا با اقدامات دولتی، روند افزایش قیمت ارز مهار می‌شود، گفت: در آینده نرخ ارز بالا نخواهد بود و معتقدم افرادی که به دنبال بازدهی از محل نرخ ارز هستند، اشتباه می‌کنند چراکه دولت حداقل در یک سال اخیر نشان داده که توان کنترل بازار را دارد.

عزتی درباره اثرگذاری این افزایش نرخ دلار بر قیمت‌ها و عدم برگشت قیمت‌ها حتی پس از فروکش کردن نرخ ارز،‌ اظهار داشت: پس از گذشت مدتی از کاهش قیمت ارز به شرط عدم نوسان دوباره، قیمت سایر کالاها شروع به افت و ریزش خواهد کرد البته این مدت زمان بستگی به شرایط اقتصاد دارد اگر تقاضا پایین باشد، کاهش قیمت‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در شرایط امروز با توجه به اینکه فروردین و اردیبهشت نسبتا در رکود بودند و درآمد مردم پایین آمده، سریع‌تر قیمت ها افت پیدا می‌کنند.  

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تغییر قیمت‌ها اصطلاحا در اقتصاد چرخ دنده‌ای عمل می‌کند، گفت: قیمت‌ها در روند افزایشی سریع‌تر و بیشتر بالا می‌رود اما در زمان افت،‌ کمتر کاهش می‌یابد که این روند فقط مختص ایران نیست و شامل تمام کشورها می شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز