خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفت‌وگو با ایلنا؛

می‌توان در ۳ سال به صادرات ۱۰۰ میلیارد دلاری رسید/ رشد صادرات با اعمال تعرفه ترجیحی در حوزه اکو

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۳۳۸

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران گفت: اگر دولت و حاکمیت در بخش صادرات از بخش خصوصی مشورت بگیرد و آن را دخیل کند می‌توانیم به میزان صادرات سال گذشته و حتی رشد صادراتی دست یابیم اما در غیر این صورت دستیابی به آن بسیار سخت خواهد بود.

جمشید نفر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به روند کاهشی میزان صادرات فرودین ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته، گفت: در فروردین ماه سال جاری این میزان به 1.6میلیارد دلار رسیده است که با توجه به مشکلات حاصل از ویروس کرونا کاملا طبیعی است و با بازشدن مرزها این مساله حل خواهد شد.

وی ادامه داد: مشکلات اصلی ما در صادرات عدم وجود زیرساخت‌ها، مشکلات در بخش نامه‌ها و مدیریت است و اگر می‌خواهیم به صادرات بها دهیم، باید با تدابیر بخش خصوصی و حاکمیت برای این مشکلات چاره‌جویی شود.

نفر درخصوص احتمال دستیابی به میزان صادرات سال گذشته نیز گفت: کشور ما، کشور توانستن‌ها است و این را درطول 8 سال دفاع مقدس و جنگ با کشور عراق ثابت کرده است، این مردم بودند که با همکاری هم به این فعل دست یافته‌اند. کرونا نیز ثابت کرده است که بخش خصوصی و مردم متواضعانه در کنار دولت و وزارت بهداشت هستند تا مشکلات را حل کنند.

وی ادامه داد: بنابراین ما می‌توانیم به میزان صادرات سال گذشته و حتی بیشتر از آن دست یابیم، مشروط بر اینکه حاکمیت از بخش خصوصی که مشکلات و مسائل را از نزدیک لمس می‌کند مشورت بخواهد. اگر این اتفاق رخ دهد ما به رشد اقتصادی دست خواهیم یافت، اما در غیر این صورت احتمال دستیابی به رشد اقتصادی بسیار کم خواهد بود.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی با اشاره به مقاصد صادراتی نیز گفت: انتخاب 15 کشور همسایه به همراه چین و هند بهترین مقاصد صادراتی هستند که وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت و دولت آن را برگزیده‌اند و باتوجه به وجود چالش‌ها اگر بتوانیم زیرساخت‌های صحیحی را به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ایجاد کنیم و با نگاه تخصصی و صحیح پیش رویم، می‌توان در یک دوره 3 ساله به میزان صادرات 100 میلیارد دلاری دست یابیم که به نوع خود می‌تواند جهشی در صادرات برای کشور باشد.  

وی افزود: مسئله دومی که وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت در کنار هدف‌گذاری 15 کشور به همراه چین و هند ایجاد کرده است جریان جغرافیایی مانند اوراسیا است. برخلاف همه نقاطی که ما در آنها کاهش صادراتی داشتیم در مناطق اوراسیا با افزایش صادرات مواجه بودیم که امیدواریم در دور دوم مذاکرات نیز که درخصوص تصمیم برای 8 ماه آینده است بتوانیم به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم.

نفر با اشاره به کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان دومین حوزه حمایتی، گفت: در گذشته ما ارتباطات بسیار مطلوبی را با کشورهای خلیج فارس داشتیم که این ارتباطات باید تقویت شود. بر همین اساس جلسه‌ای در هفته جاری توسط کمیسیون صادرات برگزار خواهد شد که در آن پیشنهادهایی در همین خصوص از بخش خصوصی به وزارت خانه مسئول ارائه می‌شود.

رئیس کمیسیون صادرات تاکید کرد: حوزه دیگری که برای ما بسیار با اهمیت است حوزه "اکو" است که در آن باید به دنبال تعرفه‌های ترجیحی رفته و با کشورهای همسایه وارد گفتگو شویم، زیرا این تعرفه‌ها به رشد صادراتی، جهش تولید و جهش صادرات کمک‌های مطلوبی خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز