خبرگزاری کار ایران

از سوی همتی صورت گرفت؛

تشریح جزییات سیاست «هدف‌ گذاری تورم»

asdasd
کد خبر : ۹۱۳۹۸۰

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در قالب این سیاست ، قطب‌نمای اصلی سیاست های پولی و ارزی بانک مرکزی ،«تورم هدف» خواهد بود و برای رسیدن به آن ، از ابزار مدیریت نرخ سود در بازارباز استفاده خواهد شد.

به گزارش ایلنا، عبدالناصر همتی در  پست اینستاگرامی خود نوشت: ریشه تورم بالا، به عنوان گره اصلی اقتصاد کشوردرطول چند دههٔ گذشته، سلطهٔ سیاست‌های مالی، و پولی نمودن کسری بودجه و اتکای مستمر بر سیاست‌های انبساطی پولی برای رشد اقتصادی بوده است.

وی ادامه داد: در دوره‌ های فراوانی منابع ارزی،دولت‌ها به انبساط‌ بودجه مبتنی بر منابع ارزی و سرکوب تورم، با دخالت در بازار ارز و افزایش عرضه، به کمک واردات، روی آورده‌ و در مواقع افت درآمدهای ارزی به روش های مستقیم و غیرمستقیم به منابع بانکی متوسل شده اند. اینگونه روش‌ها ، نه تنها پایدار نبوده، بلکه مشکلات بسیار زیادی، از جمله، تحلیل منابع ارزی و تضعیف تولید ملی و نوسانات شدید چرخه‌های تجاری را به دنبال داشته است.

همتی تصریح کرد: پس از تغییر در سیاست ‌‌های ارزی، پولی و مالی کشور، بهمراه انباشت منابع لازم برای ادامه سیاست کنترل و ثبات سازی در بازار ارز، که از دو سال پیش آغازشده است و با طراحی و توسعه ابزارهای عملیاتی کردن سیاست‌های جدیدپولی، امروز بانک مرکزی، آماده است که سیاست «هدف‌ گذاری تورم» را به اجرا بگذارد.

رییس کل بانک مرکزی افزود: در قالب این سیاست ، قطب‌نمای اصلی سیاست های پولی و ارزی بانک مرکزی ،«تورم هدف» خواهد بود و برای رسیدن به آن ، از ابزار مدیریت نرخ سود در بازارباز استفاده خواهد شد. همانگونه که قبلاً گفته بودم، نرخ سودسیاستی کوتاه مدت در دالان نرخ سود بازار باز، یک هدف میانی برای تحقق هدف خواهد بود. موفقیت و اثربخشی این سیاست، درگرو اقدام دولت در انتشار هر چه سریعتر اوراق بدهی برای جبران کسری بودجه ، جهت ضدسیکلی کردن بودجه و البته تلاش بیشتر برای کاهش کسری بودجه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز