خبرگزاری کار ایران

معمارنژاد:

آغاز پذیره‌نویسی اشخاص حقوقی در صندوق ETF از دو ماه دیگر/ ۱۵هزار میلیارد تومان منفعت مردم در صندوق واسطه‌گری مالی یکم/ تشریح جزییات واگذاری سهام دولتی از طریق ETF‌‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۱۲۴۹۳

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد گفت: اگر قصد تامین کسری بودجه داشتیم سهام این شرکت‌ها را به صورت بلوکی عرضه می‌کردیم که قیمت آن بیشتر می‌شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس معمارنژاد در نشست خبری امروز با اشاره به واگذاری سهام دولت از طریق صندوق واسطه‌گری مالی یکم (ATF) اظهار داشت: ارزش دیروز این صندوق 32 هزار میلیارد تومان است که مردم بابت آن 17 هزار میلیارد تومان می‌پردازند.

وی تاکید کرد: منفعت مردم در سرمایه‌گذاری در این صندوق حدود 15 هزار میلیارد تومان محاسبه شده و این رقم به مردم تخفیف داده شده است.

معاون وزارت اقتصاد ادامه داد: خرید این سهام از 14 اردیبهشت ماه شروع شده و تا 31 اردیبهشت ماه ادامه دارد و قیمت هر یونیت آن 10 هزار تومان است و مردم می‌توانند تا 2 میلیون تومان سقف خرید داشته باشند که ارزش آن در صندوق تقریبا دو برابر است.

معمارنژاد ادامه داد: سهام سه بانک تجارت، صادرات، ملت و دو بیمه البرز و امین در این صندوق عرضه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هدف دولت از این اقدام تامین کسری بودجه نیست، گفت: اگر قصد تامین کسری بودجه داشتیم سهام این شرکتها را به صورت بلوکی عرضه می‌کردیم که قیمت آن بیشتر می‌شد.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی با بیان اینکه دولت برای واگذاری شرکت‌ها چند روش پیش‌رو داشت که باید بهترین روش آن انتخاب می‌شد، اظهار داشت: یکی از این روش‌های واگذاری شرکت‌های دولتی عرضه بلوکی سهام آنها بود و می‌توانستیم سهام دولتی در بانک تجارت، ملت و غیره را به صورت بلوکی عرضه کنیم اما در این عرضه بلوکی هرچند دولت امکان فروش بالاتر این سهام از ارزش تابلو را داشت اما تنها به یک شخص یا یک شرکت کنسرسیومی این سهام امکان عرضه داشت.

وی ادامه داد: روش دوم این بود که می‌توانستیم این سهام را در بازار سرمایه به دارندگان کد بورسی عرضه کنیم که البته قیمت در این روش پایین‌تر می‌آمد. در حال حاضر حدود 11 میلیون کد بورسی وجود دارد که 5 میلیون آن فعال است بنابراین این سهام بین این 5 میلیون کد بورسی توزیع می‌شد.

معمارنژاد تاکید کرد: بنابراین دولت براساس قانون بودجه، امسال روش ETF یا همان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله را نسبت به دو روش قبلی برای واگذاری سهام انتخاب کرد.

وی ادامه داد: در این روش هر فرد دارای کد ملی ایرانی چه در داخل کشور و چه خارج از آن و با هر صنف و با هر شرایطی امکان خرید یونیت از این صندوق‌ها را دارد. بنابراین واگذاری در این روش وسعت بیشتری پیدا می‌کند.

معاون وزیر اقتصاد درباره قیمت سهام این سه بانک و دو شرکت بیمه در هر یونیت این صندوق گفت: 13 اردیبهشت ماه نسبت به پذیره‌نویسی در این صندوق آگهی فراخوان داده شد که نسبت به رقم‌های 30 روز گذشته سهام ترکیب شده در این صندوق به مردم 20 درصد تخفیف دادیم.

معمارنژاد با اشاره به تخفیف‌های ارائه شده اظهار داشت: سهم بانک تجارت در این صندوق 104 تومان است که قیمت دیروز آن در بورس 206 تومان بوده است. همچنین قیمت هر سهم بانک صادرات در این صندوق 207 هزار تومان است که نرخ دیروز آن در بورس 212 تومان بوده همچنین قیمت سهم بانک ملت 1045 تومان است که روز گذشته قیمت آن 2095 تومان بوده، قیمت هر سهم بیمه البرز 767 تومان بوده که روز گذشته در بورس هر سهم آن 1168 تومان معامله می‌شد. همچنین قیمت هر سهم بیمه اتکایی امین 593 تومان است که قیمت روز گذشته آن در بورس 810 تومان بوده است.

وی با بیان اینکه هدف دولت از واگذاری سهام دولتی از طریق ETF‌‌ها منفعت‌رسانی به مردم بوده است، گفت: مهمترین هدف ما گسترش بازار سرمایه و مردمی کردن اقتصاد است و اگر قصد تامین کسری بودجه از این طریق را داشتیم، واگذاری بلوکی را انتخاب می‌کردیم.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی ادامه داد: هر فردی که دارای کد بورسی است می‌تواند نسبت به پذیره‌نویسی در این صندوق از طریق کارگذاری خود اقدام کند و افرادی که کد بورسی ندارند با مراجعه به درگاه 14 بانک از جمله بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، تجارت، صادرات، مهر ایرانیان، پارسیان، پاسارگاد، پست بانک و توسعه تعاون نسبت به پذیره‌نویسی اقدام کنند.

معمارنژاد تاکید کرد: برای پذیره‌نویسی در این صندوق‌ها نیاز به کد بورسی نیست اما برای فروش آن تمام دارندگان باید کد بورسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه متقاضیان می‌توانند پذیره‌نویسی را در چند مرحله انجام دهند، گفت: سقف خرید برای همه افراد 2 میلیون تومان است که می‌توانند آن را در چند مرحله انجام دهند و الزام پرداخت 2 میلیون تومان فقط در یک مرحله وجود ندارد.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی تاکید کرد: والدین می‌توانند برای فرزندان خود به صورت غیرمستقیم خریداری کنند اما این سهم متعلق به فرزند آنها که کد ملی وی ثبت شده خواهد بود.

معمارنژاد افزود: اگر در این مدت فرد سرمایه‌گذار در ETF فوت کند سهم آن به وراث می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه سه سود نصیب سرمایه‌گذاران صندوق ETF می‌شود، گفت: تمام بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای در پایان سال مالی سود تقسیم می‌کنند که این سود به سرمایه‌گذاران ETF این بانک‌ها و شرکت‌ها تعلق می‌گیرد. همچنین با افزایش قیمت سهام این بانک‌ها و شرکت‌ها سودی نصیب خریداران این یونیت‌ها خواهد شد. از سوی دیگر سود ناشی از 1043 میلیارد تومان وجوه این صندوق که برای بازارگردانی کنار گذاشته شده است به صاحبان یونیت این صندوق می‌رسد.

معاون امور بانکی وزارت اقتصاد با تاکید بر اینکه مردم بدانند سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه همراه با ریسک است و نباید آن را با سپرده‌گذاری در بانک‌ها مقایسه کنند، گفت: به دلیل رشد بازار سرمایه همه انتظار سود دارند اما مردم این نکته را به یاد داشته باشند که سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها و بازار سرمایه همراه با ریسک است اما از آنجایی که این صندوق ترکیب سهام پنج شرکت است، ریسک آن به حداقل می‌رسد.

معمارنژاد درباره مدیریت صندوق‌ها تاکید کرد: نمی‌توان مدیریت این بانک‌ها و شرکت‌های بیمه را به 8 میلیون سهامدار خود واگذار کنیم اما این سهامداران می‌توانند در مجامع شرکت‌ها حضور داشته باشند.

وی افزود: طبق آنچه که در اساسنامه آمده تا پایان سال 1400 یعنی تا پایان برنامه ششم به علت اینکه دولت سهام ممتاز در این شرکت‌ها دارد، مدیریت آن را برعهده خواهد داشت و بعد از آن مدیریت واگذار می‌شود.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی تاکید کرد: طبق قانون، هر فرد حقوقی و حقیقی که بیش از یک‌دهم درصد از واحدهای سرمایه‌گذاری این شرکت‌ را داشته باشد حق رأی خواهد داشت.

معمارنژاد ادامه داد: طبق قانون بودجه، وجوه حاصل از فروش سهام دولتی در پروژه‌های عمرانی هزینه می‌شود و قرار نیست صرف هزینه‌های جاری شود.

وی درباره ترکیب هر یونیت صندوق واسطه‌گری مالی یکم گفت: هر یونیت آن ترکیبی از پنج سهم سه شرکت بانکی و دو شرکت بیمه‌ای است و امکان تفکیک این سهم‌ها نیست تا سقف 10 هزار تومان هر یونیت دارای چهار سهم بانک تجارت، 10 سهم بانک صادرات، 4 سهم بانک ملت، 2 سهم بیمه البرز و 2 سهم بیمه اتکایی امین است.

این مقام مسئول تاکید کرد: هرچند هر یونیت به مردم 10 هزار تومان به فروش می‌رسد اما قیمت واقعی آن 9800 تومان است.

معمارنژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق قانون بودجه دولت اجازه فروش 6700 میلیارد تومان دارایی از طریق ETF را دارد و ارزش این صندوق‌ها بیشتر از حد مجاز تعیین شده در قانون بودجه است، گفت: بودجه پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌های دولت است و نه رقم دقیق آن فروش این مقدار سهام از طریق ETF منع قانونی ندارد.

وی همچنین درباره اصلاح قیمت‌ها در پذیره‌نویسی و کاهش تخفیف‌های داده شده اظهار داشت: طبق قانون حداکثر امکان ارائه 30 درصد تخفیف است و با بررسی‌هایی که انجام شد دیدیم با قیمت‌های اولیه این تخفیفات به بیش از 30 درصد می‌رسد و حکم قانون بود که تخفیف را کاهش دهیم.

تاکنون؛ 2000 میلیارد تومان پذیره‌نویسی صندوق واسطه‌گری مالی یکم

معاون امور بانکی وزارت اقتصاد با بیان اینکه با ورود مشمولان سهام عدالت، کد بورسی به 50 میلیون می‌رسد، گفت: هرچند هنوز آمار دقیقی از میزان استقبال مردم در صندوق واسطه‌گری مالی یکم را نداریم اما حدود 2000 میلیارد تومان پذیره‌نویسی انجام شده است.

معمارنژاد تاکید کرد: سقف این یونیت‌ها 1.7 میلیارد یونیت است و احتمالا در روزهای پایانی استقبال از آن بیشتر خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به جزئیات صندوق‌های بعدی گفت: برنامه‌ریزی دولت واگذاری 50 هزار میلیارد تومان سهام دولتی از طریق سه صندوق ETF است که صندوق‌های بعدی صندوق‌های پالایشگاهی، فولادی و خودرویی خواهند بود.

این مقام مسئول تاکید کرد: تا پایان سال تا سقف 100 هزار میلیارد تومان دارایی دولت باید عرضه شود که این برنامه را محقق خواهیم کرد.

معمارنژاد با اشاره به واگذاری دارایی‌های مازاد بانکی گفت: گروه سرمایه‌گذاری امید با ارزش 70 هزار میلیارد تومان چند مرحله در بورس واگذار می‌شود که اولین مرحله آن 18 درصد خواهد بود. همچنین گروه توسعه ملی مربوط به بانک ملی با ارزش 23 هزار میلیارد تومان به زودی در بازار سرمایه عرضه می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز