خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایلنا؛

فضای دولت برای تسهیل امور کسب و کارها مناسب نیست/ فعالیت‌های مهم به شرکت‌های خودی واگذار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۱۲۲۱۶

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان اتاق ایران گفت:‌ به نظر می‌رسد برخی سیاست‌ها بر مبنای خودی و غیر خودی است و بخش خصوصی را واقعی نمی‌دانند.

افشین کلاهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درخصوص اقدامات موثر برای تسهیل کسب و کارها، گفت:‌ به طور کلی در دولت فضای مناسبی برای تسهیل امور کسب و کارها وجود ندارد، زیرا همیشه در تصمیماتی که توسط کارگروه‌ها اخذ می‌شود، مقاومت می‌کند و متاسفانه از مواضع خود نیز عقب نشینی نمی‌کند.

وی ادامه داد: در واقع اگر اوضاع و اتفاقات فضای کسب و کار را به سه بخش تقسیم کنیم؛ بخش اول نتیجه برخی سیاست‌های حاکمیت است که در اقتصاد و بعد بین‌المللی بر فضای کسب و کارها تاثیر گذاشته است که نتیجه آن سخت‌تر شدن صادرات، واردات، مراودات بانکی، انتقال تکنولوژی و غیره است.

کلاهی با اشاره به نقش بسیار مهم بازارهای رقابت در اقتصاد کشور، گفت: متاسفانه به دلیل برخی از سیاست‌ها بازارهای رقابتی از بین رفته است. این مسئله به دلیل است که به نظر می‌رسد برخی سیاست‌ها بر مبنای خودی و غیر خودی است و بخش خصوصی را واقعی نمی‌دانند، فعالیت‌های بزرگ و مهم را بیشتر به شرکت‌های خودی واگذار می‌کنند. این مسئله موجب می‌شود که فضای رقابتی واقعی برای شرکت‌های بخش خصوصی و شرکت‌های کوچکتر وجود نداشته باشد.

رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان افزود: بخش دوم نیز متوجه دولت است، سازمان‌ها و نهادها در مجموعه دولت تصمیماتی می‎گیرند و دستورالعمل‌هایی را صادر می‌کنند که بر فضای کسب و کار شرکت‌ها موثر است و فضای اقتصادی را متلاطم می‌کند. مشکل مهمتر این است که این تصمیمات و دستوالعمل‌ها مدام در حال تغییرند که این مسئله موجب عدم تصمیمات بلندمدت در شرکت‌ها می‌شود و آنها را فقط درگیر مصادیق روزانه می‌کند. مسئله این است که چرا برای این تصمیم‌‌ها از صاحبان کسب و کارها نظرخواهی نمی‌شود.

وی افزود:‌ بخش سوم نیز مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی است که خوشبختانه علی رغم دو مورد قبلی این مرکز فعالیت‌های موثری داشته و همواره تلاش دارد که مشکلات را احصا و کم کند اما متاسفانه دستورات آنها کارآیی خاص خود را ندارد.

وی بروکراسی‌های حاکم در کشور را از مشکلات دیگر کسب وکارها بیان کرد و گفت: برای ثبت شرکتی باید به سازمان‌های مختلف مراجعه شود و این بروکراسی‌ها بسیار زمانبر بوده و گاها چند ماه طول می‌کشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز