خبرگزاری کار ایران

معاون دبیرکل خانه کارگر در گفت‌وگو با ایلنا:

پالایشگاه‌هایی که واحدهای قیرسازی خود را واگذار کرده‌اند اجازه تاسیس مجدد واحد قیرسازی ندارند/ این اقدام ضربه زدن به جامعه کارگری است/ کمیسیون اصل نود و بازرسی کل کشور به موضوع ورود کنند

asdasd
کد خبر : ۹۰۹۰۲۵

معاون دبیرکل خانه کارگر گفت: اقدام صورت گرفته در تاسیس واحدهای جدید قیرسازی در پالایشگاه‌هایی که واحدهای قیرسازی آن به سازمان تامین اجتماعی و شستا واگذار شده، تعدی و تجاوز به حقوق حقه کارگران، بازنشستگان، مستمری بگیران است.

در سال 1382 دولت در راستای سیاست‌های کلان  خود مبنی بر کاهش حجم تصدی‌گری دولتی و همچنین پرداخت بخشی از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی، کارخانه‌های قیرسازی متعلق به شرکت‌های پالایشی واقع در پالایشگاه‌های تهران، شازند اراک، آبادان، تبریز، شیراز و بندرعباس را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد. در واقع در این پالایشگاه‌ها واحدهای قیرسازی، تماما به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد. اما شاهد هستیم که در چند سال اخیر دو پالایشگاه از آن 6 پالایشگاه، مجددا اقدام به تاسیس واحد قیرسازی کرده‌اند. امری که یادآور دوبار فروختن یک کالا است!

پالایشگاه‌هایی که واحدهای قیرسازی خود را واگذار کرده‌اند اجازه تاسیس مجدد واحد قیرسازی ندارند

حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر و رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اقدام صورت گرفته در این پالایشگاه‌ها اظهار داشت: این موضوع در اوایل دهه هشتاد محقق شد و واحدهای قیرسازی چند پالایشگاه کشور به ازای مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت به شستا واگذار شد. در واقع این پالایشگاه‌ها، بخش قیرسازی خود را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد. متاسفانه دولت در حال حاضر یک نگاه انحصاری را دنبال می‌کند و شاهد یک تفکر منفعت‌طلبانه در این حوزه هستیم. دولت دیده است که شستا این واحدهای قیرسازی را به سودآوری رسانده است و این سود هم علی‌رغم این که به یک صندوق حمایتی می‌رود که بخش اعظمی از وظایف حاکمیتی را به عهده دارد اما شاهدیم که این سود، دولت و پالایشگاه‌ها را قلقلک داده است. این در حالی است که پالایشگاه‌هایی که واحدهای قیرسازی خود را واگذار کرده‌اند اجازه تاسیس مجدد واحد قیرسازی ندارند.

صادقی ادامه داد: این مسئله باعث شد متاسفانه در همان پالایشگاه‌هایی که واحدهای قیرسازی آن واگذار شده، شاهد هستیم دست به تاسیس واحدهای جدید قیرسازی زده‌اند. این عملکرد با گفتار رییس جمهوری در تضاد است که در جمع کارآفرینان و بخش خصوصی می‌گوید عده‌ای دو دستی به شرکت‌های دولتی چسبیده‌اند و حاضر به رها کردن آن نیستند. خب الان این کاری که در پالایشگاه‌ها برای تاسیس واحدهای مجدد قیرسازی رخ داده، چه معنایی دارد؟ آیا ممکن است که وزیر رییس جمهور یا لااقل وزیر نفت از آن بی‌اطلاع باشند؟ این نشان می‌دهد برخلاف اظهارات رییس جمهوری، نگاه انحصارطلبانه کماکان در دولت وجود دارد. در واقع با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند. از یک طرف شاهدیم که دولت از یک طرف در انظار عمومی، شعار واگذاری می‌دهد و بزرگ شدن دولت انتقاد می‌کنند و از سوی دیگر در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی که حوزه سودآوری است، حاضر به دل کندن از واحدهای واگذار شده نیستند.

نگاه کاسب‌کارانه، تعدی به حقوق کارگران است

معاون دبیرکل خانه کارگر اقدام صورت گرفته در تاسیس واحدهای جدید قیرسازی در پالایشگاه‌هایی که واحدهای قیرسازی آن به سازمان تامین اجتماعی و شستا واگذار شده را تعدی و تجاوز به حقوق حقه کارگران، بازنشستگان، مستمری بگیران دانست و تاکید کرد: سهام‌دار اصلی این مجموعه‌های قیرسازی، سازمان تامین اجتماعی است و این سازمان در واقع دارد بخشی از تعهدات حاکمیتی در قبال کارگران و بازنشستگان را به دوش می‌کشد. سازمان تامین اجتماعی عملا دارد به نیمی از جمعیت کشور به صورت چند وجهی خدمات ارائه می‌دهد. اما شاهد هستیم که دولت‌ها متاسفانه سازمان تامین اجتماعی را رقیب خود می‌دانند. متاسفانه خدمات سازمان تامین اجتماعی را نمی‌بینند، فقط درآمدهای این سازمان را می‌بینند و آن را هدف قرار می‌دهند. این نگاه، در واقع یک نگاه کاسب‌کارانه است که دولت از آن برخوردار است. این نگاه کاسب‌کارانه، نتیجه‌ای جز زمین‌گیر کردن سازمان تامین اجتماعی ندارد.

در بلند مدت، نظام آسیب می‌بیند

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر این که این اقدام ضربه زدن به جامعه کارگری کشور است،‌ ادامه داد: اگر چه این قبیل کارهای در کوتاه مدت به سازمان تامین اجتماعی و جامعه کارگری و بازنشستگان ضربه می‌زند اما در بلند مدت به خود دولت ضربه وارد می‌کند و نظام دچار چالش می‌شود. این که مانع درآمدزایی شستا شویم، مطالبات سازمان تامین اجتماعی را پرداخت نکنیم، آن جایی که سازمان تامین اجتماعی از طریق شستا، سرمایه‌گذاری کرده و توانسته آن را به سوددهی برساند را برویم و پس بگیریم، خب این رویکرد چه پیامدی بر سازمان تامین اجتماعی و جامعه کارگری دارد؟ با ادامه این روند در نهایت دولت و نظام باید هزینه این نگاه غلط و نادرست را از جیب ملت یا نظام، پرداخت کند.

وی گفت: به نظر من دولت باید یکبار دیگر شعارهایش را بازخوانی کند و ببیند قبلا به مردم چه وعده‌هایی داده، سپس دست به این قبیل اقدامات بزند. ضمن این که ما اساسا معتقد هستیم نه تنها این تصمیمات نادرست باید اصلاح شود بلکه باید اجازه بدهند شستا و سازمان تامین اجتماعی در حوزه بالادستی نفت هم ورود کند، زیرا سازمان تامین اجتماعی و شستا بسیار بهتر از دولت در حال اداره کردن بنگاه‌های اقتصادی است. سازمان تامین اجتماعی در بخش ارائه خدمات هم بسیار بهتر از دولت عمل کرده است و سرویس‌های چند وجهی به جامعه هدف خود ارائه می‌دهد.

کمیسیون اصل نود، بازرسی کل کشور و بازرسی رهبری به موضوع ورود کنند

معاون دبیرکل خانه کارگر خاطرنشان کرد: به نظر من مجلس به عنوان ناظر بر عملکرد قوه مجریه باید به موضوع تاسیس مجدد واحدهای قیرسازی در پالایشگاه‌هایی که قبلا واحدهای قیرسازی آن به تامین اجتماعی واگذار شده، ورود کند. اقدام صورت گرفته یک عمل غیرمنطقی، غیراخلاقی و در تضاد با سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی است. همچنین در تضاد با برنامه ششم، پنجم و چهارم توسعه است. در واقع مغایر با سه برنامه توسعه است که بر واگذاری واحدهای دولتی تاکید دارد. فراموش نکنیم که سازمان تامین اجتماعی یک مجموعه غیردولتی ِ عمومی و بین‌النسلی است که صاحبان آن در واقع کارگران و بازنشستگان هستند. اقدام صورت گرفته در خصوص واحدهای قیرسازی واگذار شده به سازمان تامین اجتماعی و در واقع واگذار شده به کارگران، هم مغایر با سیاست‌های کلی نظام است، هم مغایر با برنامه‌های توسعه است و هم مغایر با شعارها و برنامه‌های خود رییس جمهوری.

صادقی تاکید کرد: در واگذاری واحدهای دولتی، دولت صرفا نباید هر کجا که زیان‌ده بود را واگذار کند و هر کجا که سودده بود را برای خود نگه دارد. از آن بدتر این که وقتی یک جایی را واگذار کرد و بعد که دید دیگران آن را سودده کرده‌اند، پیشمان شود و با رویکردی کاسبکارانه، تلاش کند آنجا را پس بگیرد. اما با کمال تاسف شاهدیم عده‌ای حاضر نیستند این دندان طمع را بکشند. مگر این که چوب محکمی باشد و بر دستان این افراد بزند تا دست خود را پس بکشند.

این فعال کارگری اظهار داشت: به نظر نهادهای نظارتی مانند کمیسیون اصل نود، بازرسی کل کشور، بازرسی دفتر رهبری و در راس همه دستگاه قضایی باید به این موضوع ورود کنند و ما این مطالبه را از این نهادها داریم. به نظر من تضعیف سازمان تامین اجتماعی در واقع تضعیف ماشین خدمات‌دهی حاکمیت است و هر کس بر تضعیف این سازمان پافشاری کند در واقع مصداق بر شاخه نشستن و بن بریدن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز