خبرگزاری کار ایران

افزایش بی‌سابقه سود بانک‌های جهان از اوراق مشارکت در بحران کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۰۷۹۷۵

براساس داده‌های شرکت ریفینیتو، شرکت‌های تامین سرمایه (بانک‌های سرمایه‌گذاری) جهان در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۰ از حیث سود ناشی از مدیریت اوراق مشارکت، مبلغ رکوردشکنی را ثبت کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، آمارها نشان می‌دهد که در نتیجه تقلای شرکت‌ها برای افزایش نقدینگی به منظور مقابله با بحران کووید-۱۹، سود اکتسابی کارگزاری‌های اوراق مشارکت در فاصله ماه‌های ژانویه تا آوریل ۱۰.۶ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدتی مشابه در سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشته است که خود یک رکورد محسوب می‌شود.

محرک‌های بانک‌های مرکزی در راستای کاهش و تعدیل آثار ناشی از پاندمی بازار اوراق مشارکت را به ابزاری جذاب برای تامین بودجه شرکت‌ها بدل کرده است.

فدرال رزرو آمریکا اوایل سال جاری اعلام کرد که در راستای حمایت از اقتصاد در تقلای این کشور برای مواجهه با آثار برخاسته از شیوع کرونا، برای نخستین بار اوراق مشارکت را نیز در طرح خرید دارایی خود می‌گنجاند.

این در حالی است که بانک مرکزی اروپا از برنامه ویژه خود موسوم به خرید اضطراری پاندمی رونمایی کرد که آن نیز خرید اوراق مشارکت را شامل می‌شود.

در نتیجه، بسیاری از شرکت‌ها به منظور تامین بودجه مورد نیاز خود با هدف گذر از رکود جهانی قریب الوقوع پساکرونا، اقدام به صدور  اوراق مشارکت کردند.


افزایش بی‌سابقه سود بانک‌های جهان از اوراق مشارکت در بحران کرونا

در آمریکا، شرکت‌های دارای اعتبار بالا در ماه مارس و آوریل به ترتیب با ارقام رکوردشکنی معادل ۲۳۴.۷ و ۲۰۳.۴ میلیارد دلار اقدام به صدور اوراق کردند.

«مارکوس آلِنسپاخ» رییس بخش مطالعات اوراق درآمد ثابت در بانک سوئیسی جولیوس بائر، گفت: اوراق مشارکت تنها و مهم‌ترین منبع تامین بودجه بخش کسب و کار در آمریکا محسوب می‌شود. بنابراین باز نگه داشتن بازار سرمایه برای فدرال رزرو بی‌نهایت حائز اهمیت است.

وی افزود: استراتژی به کار گرفته شده نیز به شدت موفق بوده است. حتی پیش از خریداری یک واحد اوراق مشارکت، حاشیه سود اوراق برخوردار از ارزش سرمایه گذاری و فاقد ارزش سرمایه گذاری نزدیک شده و در نتیجه حجم صدور اوراق به شدت افزایش می‌یابد.

به طور کلی سود اوراق مشارکت، که آندسته از اوراق خریداری شده توسط دولت را نیز شامل می‌شود، در چهار ماهه نخست سال برای نخستین بار به رقم رکورد شکن ۱۳.۹ میلیارد دلار رسیده است.

آن بخش از بانکداری سرمایه گذاری که بیشترین ضربه را در بحران کرونا خورده، حوزه ادغام‌ها و اکتساب‌ها است؛ بخشی که بدنبال مختل شدن معاملات متاثر از کووید-۱۹،  سود آن از ابتدای سال تاکنون با ریزش ۲۲ درصدی مواجه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز