خبرگزاری کار ایران

100 میلیون متر مکعب آب سدهای مرزی آماده تحویل به بخش صنعت

asdasd
کد خبر : ۹۰۶۸۸۴

مدیر عامل مدیریت منابع آب ایران گفت: در ۲۴ سدی که تاکنون در قالب طرح‌های آب و خاک مرزی در دولت تدبیر و امید احداث شده یکصد میلیون متر مکعب به بخش صنعت تخصیص یافته و آماده تحویل به نقاط صنعتی حاشیه سدها است.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، «محمد حاج رسولی‌ها» روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از سد مخزنی شهدای ایلام که به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور رئیس جمهوری و وزیر نیرو صورت گرفت، افزود: این طرح‌ها با عنایت ویژه مقام معظم رهبری و تدبیر و درایت رئیس جمهوری در ابتدای دولت یازدهم شتاب بسیار معناداری به خود گرفت و از مجموع ۴۰ سد، ۲۴ سد در این نواحی به مرحله بهره‌برداری رسید.

وی یادآوری کرد: در استان ایلام به عنوان نمونه در سال ۹۵، سد «کنگیر» و شبکه‌های آن وارد مدار بهره‌برداری شد و امروز سد دیگری را در این استان به مرحله بهره‌برداری می‌رسانیم.

حاج رسولی‌ها، مصرف کننده اصلی آب سد شهدای ایلام را مجتمع پتروشیمی این استان عنوان کرد و افزود: این سد در ۳۵ کیلومتری غرب شهر ایلام و روی رودخانه «گلال» احداث شده و از نوع خاکی با هسته رسی، ارتفاع ۷۰ متر، طول تاج ۳۸۵ متر و حجم مخزن ۲۰ میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه هدف این سد تامین 12.8 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز صنایع منطقه است، گفت: سد مخزنی شهدای ایلام همچنین وظیفه تسکین سیلاب‌های رودخانه را دارد؛ سیلاب‌هایی که تا دو هزار متر مکعب در ثانیه را در خود تسکین داده و خروجی آن ۵۰۰ متر مکعب در ثانیه است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: در این سد تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه شده و دولت در بودجه سال ۹۹، ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر برای آن در نظر گرفته که با آن هم دیون مشاوران و پیمانکاران که نقش اصلی را در احداث سد دارند پرداخت کنیم و هم کارهای جزئی باقی مانده انجام شود.

وی در پاسخ به سوال رئیس جمهوری درباره این که با توجه به استفاده صنعت از آب این سد، سرمایه‌گذاری برای آن توسط صنعت صورت گرفته است یا وزارت نیرو؟ گفت: تامین آب دو مرحله دارد؛ یکی بحث تامین و احداث سد است که تمامی سرمایه‌گذاری در این مرحله از محل صندوق توسعه ملی و توسط وزارت نیرو صورت گرفته است، اما چون مصرف کننده آب سد، هم مجتمع پتروشیمی و به فاصله ۱۳ کیلومتری، پالایشگاه گاز است، در بحث خطوط انتقال از محل سد تا محل مصرف سرمایه‌گذاری توسط صنعت انجام شده است. امید است خط انتقال هم توسط همکاران مجتمع پتروشیمی تا پایان سال افتتاح شود.

حاج رسولی‌ها همچنین در پاسخ به سوال رئیس جمهور که با قیمت آب برای صنعت آیا این پول آب می‌تواند سرمایه گذاری را برگرداند، اظهار داشت: چون قیمت بر اساس مصوبات شورای اقتصاد صورت می‌پذیرد با این قیمت‌ها تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد قابل برگشت است، اما چون خط انتقال و بهره‌برداری آن با خود مجتمع پتروشیمی است بخش عمده‌‌ای از هزینه‌ها را بهره‌بردار در بخش انتقال انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگر رئیس جمهور در خصوص توجیه اقتصادی پروژه گفت: چون قیمت تامین آب شیرین از سدها کمتر از یک چهارم و یا یک پنجم آب‌شیرین‌کن‌ها است که در سواحل جنوبی کشور برای صنایع تامین آب می‌کنند، قطعا" توجیه اقتصادی دارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: محل جانمایی صنایع و سدها مهم است که در این پروژه هم پالایشگاه و پتروشیمی و صنایع وابسته از جمله «الفین» که با سرمایه‌گذاری کلانی انجام می‌شود این فرصت را برای پاسخگویی فراهم کرده است.

وی درباره محل تامین آب بخش صنعت پیش از بهره‌برداری سد شهدای ایلام گفت: در سال‌های قبل، سدی در استان ایلام برای تامین آب شرب شهر ایلام و روستاهای اطراف در افق ۱۴۲۵ آماده کرده بودیم که بخش صنعت به صورت موقت دو میلیون متر مکعب از این آب را استفاده می‌کرد.

به گفته وی، با احداث این سد، بخش صنعت نه تنها دو میلیون متر مکعب را به بخش شرب منطقه باز پس می‌دهد، بلکه ۵ میلیون متر مکعب دیگر از این آب را هم می‌تواند برای توسعه استفاده کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز