خبرگزاری کار ایران

تامین ۲۵ درصد کل ارز غیرنفتی از طریق معادن

asdasd
کد خبر : ۹۰۵۷۳۸

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: سال گذشته حدود ۲۵ درصد کل ارز غیر نفتی از طریق معادن و صنایع معدنی تامین شد و رشد زنجیره فولاد حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بود و چشم انداز خوبی هم برای امسال داریم.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت صمت، داریوش اسماعیلی با بیان اینکه ایران یکی از کشور‌های بسیار مستعد بخش معدن است، افزود: اگر بتوانیم از این ظرفیت خدادادی به خوبی استفاده کنیم، می‌توانیم رفاه و آسایش مردم را افزایش دهیم و جهت گیری‌های نظام تاکنون به این سمت بوده است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم تقویت اقتصاد مقاومتی افزود: یکی از اهداف، این است که اقتصاد ما بر روی پای خود بایستد و تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگیریم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه پارسال یکی از سخت‌ترین سال‌های کشورمان از نظر شرایط تحریمی بود، اضافه کرد:، اما با این حال در بخش معدن و صنایع معدنی نه تنها از تولید کم نشد بلکه به آن اضافه شد و به ویژه در زمینه فولاد، صادرات کشور افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در وزارت صمت، در سه بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری تولید محصولات معدنی، هدف گذاری‌های عملیاتی انجام دادیم، گفت: در بخش صنایع معدنی برای امسال حدود ۲۵ درصد افزایش تولید محصولات معدنی را هدف گذاری کردیم و در بخش اکتشاف هم حدود ۲۰ درصد به ذخایر قبلی خواهیم افزود.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: راهبرد ما این است که انتهای زنجیره را کامل کنیم.

اسماعیلی افزود: در چهار سال اخیر گروه آهن و فولاد در بورس ۱۴۸۰ درصد یعنی ۱۵ برابر افزایش داشت در حالی که کل بورس ۱۰۹۵ درصد یعنی حدود ۱۰ برابر رشد داشت.

وی ادامه داد: پارسال فروش فولاد مبارکه ۲۳ هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان بود که سود عملیاتی آن ۱۱ هزار و ۹۳۴ میلیارد تومان و سود خالص آن ۱۲ هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان و حاشیه سود عملیاتی آن ۴۷ درصد و نرخ رشد سود سالانه آن ۷۷ درصد بود.

اسماعیلی افزود: ذوب آهن هم در این مدت ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فروش و ۱۴۵۸ میلیارد تومان سود عملیاتی و ۷۴۵ میلیارد تومان سود خالص داشت و حاشیه سود عملیاتی آن ۱۴ درصد و نرخ رشد سود سالیانه آن ۱۳۱ درصد بود.

وی اضافه کرد: فولاد خوزستان هم در این مدت ۱۱ هزار و ۳۱۳ میلیارد تومان فروش و سه هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان سود عملیاتی داشت و سود خالص او هم سه هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان و ۲۴ درصد حاشیه سود عملیاتی و ۷۳ درصد رشد سالانه داشت.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت فولاد ایران حدود ۳۷ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند و یارانه‌ای که از این بابت به مجموعه فولادی‌ها می‌رسد در حال حاضر با وجود قیمت پایین نفت، ۴ هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان است و اگر قیمت نفت بین ۵۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه باشد این یارانه بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است و برق و آب هم این گونه است.

اسماعیلی افزود: آیا با وجود این یارانه ها، فولاد را باید به قیمت جهانی در داخل عرضه کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز