خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره NPC در گفت‌وگو با ایلنا:

قیمت نفت پتروشیمی‌ها را هم درگیر کرد/ کرونا تقاضای محصولات را افزایش داد

asdasd
کد خبر : ۹۰۴۶۵۴

عضو هیات مدیره شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: با توجه به بسته بودن مرزها و کند شدن رویه کنترل و اخذ مجوزها، کاهش صادرات را شاهد بودیم، اما مقابله با کرونا نیاز به تجهیزات و امکاناتی دارد که پایه اصلی بخش قابل توجهی از این محصولات در کارخانجات پتروشیمی تولید می‌شوند که باعث افزایش تقاضا در بازارهای جهانی شده است.

عبدالحسین بیات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر نرخ محصولات پتروشیمی اظهار داشت: همیشه ارتباط منطقی بین قیمت این دو وجود داشته، البته با یک زمان تاخیر 4 تا 6 ماهه، کاهش و یا افزایش قیمت نفت در بازار بین‌المللی، قیمت محصولات پتروشیمی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: چند ماهی است که کاهش قیمت نفت اتفاق افتاده است. اگرچه این تغییرات قیمتی روی محصولات پتروشیمی نیز موثر واقع شده اما این تاثیرگذاری اساسی نبوده و به نسبتی که قیمت نفت کاهش پیدا کرده در مورد پتروشیمی اینگونه نبوده است.

عضو هیات مدیره شرکت صنایع ملی پتروشیمی در ادامه گفت: طی روزهای اخیر نفت روند رو به کاهش بها را طی می‌کند اما به طور قطع مجددا قیمت‌ها معکوس و به شرایط قبل باز می‌گردد. البته به دلیل جهانی شدن ویروس کرونا و کاهش فعالیت‌های اقتصادی و در نتیجه افت تقاضا، افزایش قیمت نفت به کندی صورت می‌گیرد و متعاقب آن مثل یک تابع به هم پیوسته در مورد قیمت محصولات پتروشیمی هم به همین شکل عمل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد بین‌الملل اصلا تحمل شرایط کنونی قیمت نفت را ندارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت‌ها منطقی نیست، چرا که می‌تواند تمام برنامه‌های توسعه‌ای حوزه انرژی را در بیشتر نقاط هیدروکربوری دنیا به تعطیلی بکشاند و یا در آینده پتانسیل جهش ناگهانی به دلیل کمبود عرضه رخ دهد، زیرا وقتی توسعه کم یا متوقف شود به همان تناسب امکان عرضه در آینده مخدوش می‌شود. 

بیات تاکید کرد: اکثر کارشناسان و خردمندانی که در جهان روی موضوع سیاستگذاری‌های نفت و قیمت آن تجربه دارند، نظرشان بر این است که شرایط کنونی بازار در بلندمدت استمرار ندارد و طبیعتا به روند گذشته برمی‌گردد. 

وی با اشاره به روند تقاضای محصولات پتروشیمیایی پس از شیوع کرونا بیان کرد: برخی محصولات به دلیل کاهش تقاضا و کم شدن فعالیت‌های اقتصادی روند رو به پایین داشته‌اند، اما توجه داشته باشیم که مقابله با کرونا نیاز به تجهیزات و امکاناتی دارد که پایه اصلی بخش قابل توجهی از این محصولات از جمله ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی در کارخانجات پتروشیمی تولید می‌شوند که باعث افزایش و تحریک تقاضا در بازارهای جهانی شده است، به طوری که میزان تقاضا به حدی بالا رفته که در بلندمدت بی‌سابقه بوده است. بنابراین نه تنها کاهش تقاضا و قیمت در این حوزه قابل تصور نیست، حتی ممکن است جهش قیمتی هم در محصولات پتروشیمی شاهد باشیم.

عضو هیات مدیره شرکت صنایع ملی پتروشیمی درباره تغییر در روند صادرات محصولات پتروشیمی نیز گفت: با توجه به بسته بودن مرزها و کند شدن رویه کنترل و اخذ مجوزها، کاهش صادرات را شاهد بودیم، اما چون دستورالعمل‌های جدید شناسایی و ابلاغ می‌شود این روند مجددا فعال می‌شود، بسیاری از کسانی که محصولات صادراتی را مبادله می‌کنند چنانچه دارای گواهی بهداشتی باشند، می‌توانند بین کشورها تردد کنند و صادرات تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز