خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایلنا؛

دستیابی به صادرات ۵۰ میلیارد دلاری امکان‌پذیر نیست/ احتمال کاهش ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی

asdasd
کد خبر : ۹۰۴۲۹۶

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت‌: با توجه به محدودیت‌های شدید در مرزها و کاهش قدرت خرید دنیا، دستیابی به هدف‌گذاری صادرات غیرنفتی ۵۰ میلیارد دلاری امکان پذیر نیست.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به هدف‌گذاری ۵۰ میلیار دلاری صادرات غیرنفتی مطرح شده برای سال ۹۹ گفت: مسئله هدف‌گذاری و عملیاتی شدن آن دو مسئله کاملا جدا است، این میزان مطرح شده در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن است و به نظر نمی‌آید که در حال حاضر قابلیت دسترسی داشته باشد، زیرا اقتصاد نه تنها در ایران بلکه در دنیا آشفته است.

وی در خصوص چشم انداز صادراتی سال جاری نیز، گفت: به دلیل مختل بودن فضای اقتصاد و صادرات نشات گرفته از کرونا، نامعلوم بودن زمان نابودی این بیماری و با توجه به بازارهای هدف تجاری ما که عمدتا کشورهای همسایه، چین و هند هستند، و نزدیک به ۹۰ درصد آن یا از دست رفته‌ و یا با محدودیت‌های شدید در مرزها مواجه است، نمی‌توان چشم انداز خوبی را برای صادرات تصور کرد، در ضمن باید توجه داشت که قدرت خرید دنیا به میزانی کاهش یافته که بسیاری از صادارت خرد نیز آسیب دیده‌اند که ترمیم آن زمان طولانی را می‌طلبد.

حریری تاکید کرد: توجه داشته باشید حدود ۵۰ درصد صادرات غیرنفتی ما فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به مقاصدی مثل هند، چین و ترکیه است که با کاهش شدید قیمت‎های پایه انرژی در دنیا و کاهش متقاضی این بخش از صادرات غیرنفتی ما نیز با کاهش شدید همراه شده است، در نتیجه صادرات غیرنفتی به کمتر از نصف خواهد رسید و حتی اگر حجم آن تغییری نکند ارزش مالی آن نصف خواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین کاهش ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلاری را برای این نوع صادرات متصور هستیم، به معنای دیگر اگر برای سال گذشته حدود ۴۲ میلیارد دلار هدف‌گذاری صادراتی داشتیم، این میزان در سال جاری به ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بازار صادرات فرآورده‌های معدنی، افزود: بخش دیگری از صادرات غیرنفتی ما فرآورده‌های معدنی هستند که قیمت آنها نیز با کاهش حداقل ۱۰ درصدی در بازار داخلی پیش‌بینی می‌شود.  

وی تاکید کرد: برای تحقق هدفگذاری ۵۰ میلیارد دلاری صادارت نیاز است که یا بازار صادراتی جدید پیدا شود و یا ترکیب و تولید کالا را بیشتر کرد و در شرایط فعلی هیچکدام از این موارد امکان عملیاتی ندارد، به جز اینکه تلاش‌ را در بنگاها افزایش دهیم که آن نیز درصد ناچیزی  را در این هدفگذاری صادراتی خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز