خبرگزاری کار ایران

زادبوم مطرح کرد:

به زودی رفع تعهد ارزی ۹۹ از سوی وزرا تعیین می‌شود/ واردات ۷ درصد افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۹۰۲۹۴۵

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: رفع تعهد ارزی سال ۹۹ هنوز تعیین تکلیف نشده است و بزودی از سوی وزرا تعیین تکلیف می‌شود.

به گزارش ایلنا، حمید زادبوم در جلسه کارگروه توسعه صادرات که امروز (چهارشنبه) در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شد، افزود: در بررسی هایی اولیه ای که انجام شد، مشخص گردید در حال حاضر بیش از ۸۸ کشور ممنوعیت و محدودیت صادراتی و ۲۰ کشور این محدودیت ها را برای صادرات کالاهای اساسی خود در شرایط کرونا اعلام کرده اند.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر موارد گفته شده ۵۳ کشور نیز در شرایط کنونی صادرات تجهیزات پزشکی و دارویی خود را ممنوع کرده اند.

مدل تجارت بین المللی در حال تغییر است

زادبوم در ادامه با اشاره به اینکه با شرایط پیش آمده مدل تجارت بین المللی در حال تغییر است، گفت: در حال حاضر در سراسر دنیا، به ناچار امر صادرات توسط کشورها محدود شده است، اما ما باید در عین حال این شرایط را به فرصت تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: در صورتی که بازار مصرفی اقلامی مانند ماسک در داخل کشور اشباع شود و ظرفیت تولید افزایش یابد، می توانیم با توجه به نیاز کشورهای منطقه به ماسک، به آنها صادرات داشته باشیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با اشاره به اقدامات بشر دوستانه انجام شده و همدلی با کشورهای همسایه در شرایط کرونا گفت: با اعمال نظر وزارت بهداشت و خارجه، پیش بینی می شود امسال در صورت نیاز کشورهای منطقه، ظرفیت صادرات اقلام بهداشتی به این کشورها برای مقابله با کرونا تا سقف یک و نیم میلیارد دلار افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که سال گذشته ۴۱۰ میلیون دلار اقلام بهداشتی به کشور های همسایه صادرات داشته ایم.

وی در ادامه بر ضرورت تقویت زیر ساختارها برای توسعه صادرات تاکید کرد و گفت: به همین منظور برنامه ریزی های منسجمی با دستگاه های مرتبط انجام شده است.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: علاوه بر این هیچ رویداد تجاری تعطیل نخواهد شد؛ بلکه به صورت مجازی یا با رعایت پرتکل های بهداشتی برگزار می شود.

وی با اشاره بر ارقام صادرات ایران در چندماهه اخیر نیز خاطرنشان کرد: از بهمن ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹ صادرات کشور در مجموع ۲۰ درصد کاهش یافته و واردات ۷ درصد افزایش داشته است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: رفع تعهد ارزی سال 99 هنوز تعیین تکلیف نشده است و بزودی از سوی وزرا تعیین تکلیف می شود .

وی در پایان در خصوص آخرین وضعیت مرزهای صادراتی نیز گفت: در حال حاضر مرزهای افغانستان، ارمنستان، آذربایجان و همچنین مرز ریلی ترکیه باز است و در حال هماهنگی برای بازگشایی کامل مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه هستیم و علاوه بر این مرزهای عراق کردستان نیز باز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز