خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

کلک بازاری ترامپ به نفت/ وسوسه برای خرید نفت زیر صفر

asdasd
کد خبر : ۹۰۲۲۲۷

بنظر می رسد امریکا بنا دارد عوامل جدیدی را وارد بازار نفت کند و با ایجاد اختلال و نگرانی عربستان و روسیه را وادار کندبه یک همکاری سه جانبه با امریکا وارد شوند تا انتخابات ریاست جمهوری ترامپ دچار مشکل نشود.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی سقوط قیمت نفت آمریکا به زیر صفر دلار اظهار داشت: وضع بازار نفت در کل جهان دستخوش تغییرات زیادی شده، شیوع کرونا منجر به تعطیلی مشاغل و کاهش حمل و نقل و در نتیجه کاهش قیمت نفت شد اما بعد از بروز مناقشه و مسابقه بین عربستان و روسیه این دو کشور همچنان اضافه تولید را کم نکردند و برعکس عربستان 2 تا 3 میلیون بشکه بیشتر هم روانه بازار کرد و با وجود اصرار ترامپ به سعودی‌ها و تماس با روسیه این دو کشور وعده دادند اوپک را نیز همراه کرده و حجم بزرگی از تولید را کم کنند اما هنوز محقق نشده و قرار بر این است که از ماه آتی عملیاتی شود بنابراین تاثیر روانی اندکی بر بازار گذاشت.

وی درباره احتمال ائتلاف عربستان و روسیه برای ضربه به نفت امریکا گفت: بعید است این دو کشور تا به این حد همکاری کنند که به ضرر آمریکا منتهی شود، اکنون قیمت برنت و WTI روی 20 دلار است و اتفاقی هم نیفتاده است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: اما اینکه چرا قیمت نفت فروش ماه می به زیر صفر رسید یک تریک و کلک بازاری از جانب امریکا است زیرا نفت واقعی که وارد بازار می‌شود با خرید و فروش کاغذی بسیار متفاوت است حتی تا 2 یا 3 ماه آینده هم اوضاع فرق خواهد کرد. بنظر می‌رسد امریکا بنا دارد عوامل جدیدی را وارد بازار نفت کند و با ایجاد اختلال و نگرانی عربستان و روسیه را وادار کند به یک همکاری سه جانبه با امریکا وارد شوند تا انتخابات ریاست جمهوری ترامپ دچار مشکل نشود.

وی تصریح کرد: در حقیقت امریکا با طرح اینکه نفت امریکا در حد صفر دلار شده بسیاری از مشتریان عربستان و روسیه را وسوسه می‌کند که به سمت بازار امریکا حرکت کنند و این یک اقدام واقعی به حساب نمی‌آید و بازار جهانی هم هرگز تحمل چنین تغییری را نخواهد داشت خود امریکا هم تحمل نمی‌کند که عمده شرکت‌های نفتی که 100ها میلیارد دلار در نفت شیل و وست تگزاس هزینه کرده و حامی انتخاباتی ترامپ هستند، از صحنه خارج شوند، این اقدام در حد خودکشی است.

زنگنه تاکید کرد: امریکا با یک سیاست گذرا و ایجاد شوک سعی در مجبور به همراه شدن بقیه کشورها با خود است.

وی یادآور شد: در هر حال نه بازار اوپک و نه نفت وست تگزاس اینترمدیت از این شوک ناگهانی تبعیت نکرده و تغییر نخواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز