خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

کشورها در شرایط فعلی، تامین نیاز داخلی خود را بر هر تجارتی ترجیح می‌دهند/ نباید نگران قطع واردات باشیم/ امکان خوداتکایی در بسیاری از محصولات را داریم

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۹۸۲

روسیه در پایان ماه مارس محدودیت‌هایی برای بازار صادراتی غلات در شرایط اقتصادی فعلی و در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا ایجاد کرد. به تازگی وزارت کشاورزی این کشور اعلام کرده، صادرات غلات به سایر کشورها احتمالا زودتر از برنامه تعیین شده متوقف می‌شود. این درحالی است که به گفته کارشناسان ایران وابستگی زیادی به واردات برخی غلات از کشور روسیه دارد.

به گزارش ایلنا؛ طبق دستور دولت روسیه، صادرات برخی غلات از جمله گندم، چاودار، جو و ذرت برای تامین نیاز داخلی نباید بیشتر از 7 میلیون تن شود، علت این تصمیم محدودیت‌هایی برای بازار داخلی غذا در شرایط اقتصادی فعلی و در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا ایجاد کرد.

حالا وزارت کشاورزی روسیه اعلام کرده که صادرات غلات این کشور احتمالا زودتر از برنامه به سهمیه‌ای که دولت برای آن تعیین کرده می‌رسد و به این ترتیب صادرات آن تا پایان ژوئن متوقف خواهد شد.

 این موضوع خبر خوبی برای کشور ما نیست چراکه به گفته کارشناسان 30 تا 40 درصد غلات مورد نیاز کشور ما از روسیه تامین می‌شود. عمده‌ترین غلاتی که از این کشور وارد می‌شود گندم، جو و دان مرغی است. سال گذشته نیز ایران برای جبران کسری ذخایر گندم خود این محصول را از کشور روسیه وارد کرد.

 نکته قابل توجه این است که همه این پیش‌بینی را می‌کردند که با وقوع هر بحرانی مانند کرونا کشور ما در واردات اقلام اساسی که وابستگی زیادی به آن‌ها دارد با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه قطع موقت یا دائم صادرات یک کالای اساسی که ما به آن نیازمند هستیم از سوی کشور طرف تجاری گریزناپذیر است، افزود: گریزناپذیر بودن قطع موقت یا دائم صادرات کالاهای اساسی به آن دلیل است که همواره بحران‌های مختلفی می‌تواند ثبات اقتصادی دنیا را تهدید کند.

وی ادامه داد: این بحران‌ها زمانی می‌تواند جنگ باشد، زمانی دیگر بلایای طبیعی و امروز ویروسی که عالم گیر شده است.

نورانی یادآور شد: بنای ما از ابتدای انقلاب بر این بود که اگر تمام دنیا درهای خود را به روی کشور ببندند توان ایستادگی را داشته باشیم.

به اعتقادی وی؛ پتانسیل‌های زیادی به ویژه در بخش تولید محصولات اساسی در کشور ما وجود دارد که با برنامه‌ریزی و مدیریت می‌تواند کشور را از وابستگی برهاند.

نورانی با بیان اینکه از 13 اقلیم موجود در جهان ما 11 اقلیم را در محدوده مرزی کشور خود داریم افزود: علاوه بر آن زمین‌های مستعد کشاورزی نیز در کشور ما وجود دارد که دست نخورده باقی مانده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر سطح اراضی کشاورزی در کشور 13 میلیون هکتار است و تحقیقات نشان داده 35 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور وجود دارد که مورد بهره بردای قرار نگرفته است.

به اعتقاد نورانی؛ اگر تنها کشت محصولات اساسی را به همان 13 میلیون هکتار محدود کنیم و باقی اراضی قابل کشت را برای آیندگان به ارث بگذاریم باز هم امکان خوداتکایی در بسیاری از محصولات را داریم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در دو سال اخیر با ترسالی مواجه بودیم که با بکارگیری علومی مانند آبخیرداری می‌توان از این منبع خدادادی بهره ‌برد و تولید را افزایش داد.

نورانی با اشاره به نامگذاری سالجاری و سال گذشته توسط مقام معظم رهبری به نام تولید، اظهار کرد: اگر تنها دو شعار رونق تولید در سال گذشته و جهش تولید در سالجاری را سرلوحه خود قرار دهیم دیگر نباید نگران قطع صادرات از سوی کشورهای دیگر باشیم.

وی تصرح کرد: اگر مدیران همت به رفع مشکلات پیش روی تولیدکننده کرده و در این راه تشکل‌ها بخش خصوصی را با خود همراه کنند مشکلی نیست که حل نشود و قدمی نیست که نتوان به سوی خداتکایی کالاهای اساسی برداشت.

وی با انتقاد از برخی مدیران که به گفته وی کمر به واردت بسته اند، افزود: تعیین قیمت ناعادلانه برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی، پراکندگی مراجع تصمیم گیرنده، تعرفه بالای خروج کالا و ضعف حمل و نقل بین‌المللی و .... از مشکلات پیش‌روی تولید کالاهای اساسی است که مدیران طرفدار واردات تمایلی به حل آن‌ها نشان نمی‌دهند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تاکید کرد: امیدوارم وزیر جدید و مجلس با شناخت درست از پتانسیل‌های موجود به جای تکرار اشتباهات گذشته با عمل شعار سال به دنبال جهش واقعی تولید به دور از آمارسازی باشند و این واقعیت را بپذیرند به زمانی ‌رسیده‌ایم که با ادامه بحران، کشورهای مختلف درهای خود را به روی همه برای نجات خود می‌بندند و تامین نیاز بازار داخلی خود را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز