خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا بررسی شد؛

تاثیر کرونا بر محصولات کشاورزی وارداتی/ هر کارتن آناناس؛ ۳۷۹ هزار تومان

asdasd
کد خبر : ۸۹۷۳۸۴

تعداد محصولات کشاورزی وارداتی مجاز به کشور ما به علت تنوع محصولات داخلی اندک است، اما همین تعداد اندک نیز تحت تاثیر جهانی شدن شیوع ویروس کرونا با کاهش یا نبود عرضه و افزایش قیمت روبه رو شده است.

به گزارش ایلنا؛ در کشور ما به دلیل تنوع اقلیم و محصولات نیاز به واردات محصولات کشاورزی اندک است، ضمن اینکه واردات این محصولات به دلیل امکان انتقال بیماری‌ها و آفت‌ها که می‌تواند نتایج جبران ناپذیری برای تولید داخلی داشته باشد، بسیار محدود است.

در حال حاضر تنها 4 میوه موز، آناناس، نارگیل و انبه مجوز ورود به کشور را دارند برخی از این محصولات در هفته‌های اخیر افزایش قیمت قابل توجه‌ای داشته‌اند و برخی دیگر در بازار کمیاب یا نایاب شده‌اند.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تغییر قیمت این چهار محصول وارداتی، گفت: رشد قیمت 4 میوه وارداتی موز، آناناس، نارگیل و انبه از هفته‌های اول شیوع ویروس کرونا در کشور آغاز شد.

وی ادامه داد: بخشی از افزایش قیمت این محصولات مربوط به جو روانی حاصل از انتشار اخبار مربوط کرونا بود به طور مثال در هفته‌ای که شایع تعطیلی مطرح شد قیمت هر کیلوگرم موز به 30 هزار تومان رسید.

کارگر بخش دیگر افزایش قیمت را مربوط به مشکلات حوزه واردات و صادرات دانست که تشریح دلایل آن باید توسط تجار و فعالان این حوزه انجام شود.

وی قیمت هر کیلوگرم موز را به طور متوسط 16 هزار و 500 تومان و هر کارتن آناناس را 379 هزار تومان اعلام کرد.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران؛ در حال حاضر نارگیل و انبه در بازار موجود نیست و نایاب شده است.

اما شیوع ویروس چگونه بر کمبود یا نبود عرضه محصولات کشاورزی اثر داشته است؟

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، در گفت‌وگو با ایلنا به این سوال اینگونه پاسخ داد: کاهش واردات و صادرات پس از شیوع ویروس کرونا در تمامی بخش‌های تولیدی اتفاق افتاده و بخش کشاورزی نیز از این موضوع مستثنی نیست.

وی ادامه داد: در دیگر کشورها نیز مانند ایران در پی شیوع ویروس کرونا شرکت‌های تامین کننده با تعطیلی روبه رو شده‌اند و در برخی کشورها نیز فعالیت آن ها به طور کامل متوقف شده است.

نورانی با تاکید بر اینکه همین شرایط برای شرکت‌ها حمل و نقل نیز رخ داده است، افزود: بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل نیز فعالیت های خود را محدود کرده‌اند به نحوی که انتقال کالا به کندی انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تعیین تعرفه مناسب و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم مانند حمل و نقل را از راهکارهای برشمرد که می‌تواند واردات را در شرایط کنونی تسهیل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز