خبرگزاری کار ایران

برنامه‌های عاری سازی کرونا در پالایشگاه ششم عسلویه

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۳۶۶

در کنار تمامی اقدامات و تمهیدات رفع آلایندگی که توسط واحدهای ذیربط و کارکنان به کار برده می‌شود، می‌توان به محیط ایمن‌تری در اتاق کنترل دست یافته و سطح حفاظتی مکان بسیار مهم را به نحو مؤثری ارتقا داد.

به گزارش ایلنا، شکرالهی رئیس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه ششم از تجهیز اتاق کنترل پالایشگاه ششم به سامانه تصفیه و عاری‌سازی هوا که اثر بسیار مطلوبی بر حذف ویروس‌ها از جمله کرونا ویروس دارد، خبر داد.

وی با اعلام این خبر گفت: مطابق بررسی‌های علمی، ویروس‌های خانواده کرونا از جمله Covid-19 ساختمانی مشابه به هم داشته و همگی دارای یک غشای لیپیدی بسیار نازک هستند. در زیر این غشا دارای تعداد بیشماری پروتون آزاد (H+) ناشی از ترکیبات بیوشیمی درون سلولی هستند.

وی افزود: اگر بتوان به روشی این پروتون‌ها را از غشای ویروس خارج کرد باعث به هم خوردن توازن آن شده و غشا شکاف برداشته و RNA تخریب می‌گردد. کما اینکه در روش‌های عاری سازی سطوح از حلال‌های چربی‌زدا (مانند صابون) برای از بین بردن لایه لیپید، یا حلال‌های اکسیاینده دارای یون‌های Cl- و OH- (آب ژاول ، وایتکس ، الکل ، آب اکسیژنه) برای شکاف غشا و تخریب RNA استفاده می‌کنیم.

این مقام مسئول اعلام داشت: علاوه بر شستشو و استفاده از محلول‌های مایع که برای گندزدایی و ضدعفونی سطوح استفاده می‌شود، از روش‌های متداول و معتبر برای عاری‌سازی محیط از انواع میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها، روش‌های مبتنی بر عاری‌سازی هوا و گندزدایی از این طریق می‌باشد که از معروف‌ترین و کارآمدترین روش‌های تایید شده علمی، ازن‌دهی هوا بعنوان یک اکساینده بسیار قوی در محیط های خاص و فضاهای بسته است.

وی اظهارداشت: ازن یکی از گازهای طبیعی است که از طریق تزریق در محیط یا ترکیب با آب، اثر فوق‌العاده زیاد اکسیدکنندگی داشته و محیط را گندزدایی و ضد عفونی می‌کند. ضد عفونی کنندگی و گندزدایی با ازن به علت ماهیت گازی شکل آن می‌تواند به صورت کامل تمام سطوح غیر قابل دسترس را پاکسازی نماید. لیکن به دلیل آنکه از یک سو این تکنیک نیازمند تجهیزات خاص بوده و می‌بایست توسط افراد آگاه و بصورت کنترل شده انجام پذیرد و از سوی دیگر انتشار ازن در مقادیر پی پی ام بالا میتواند بر روی سلامت انسان اثر سوء داشته باشد لذا از روش فوق تنها برای محیط‌های خاص و خالی از حضور موقت انسان استفاده می‌شود و بصورت عمومی معمول نمی‌باشد.

به گفته شکرالهی؛ برخی کشورهای آسیایی شرقی مانند تایلند در زمان شیوع بیماری سارس، برای ضد عفونی عمومی تمامی فضاهای سرپوشیده و سطوح و مکان‌های عمومی و پرتردد مانند ورزشگاه‌ها از این روش استفاده کردند و هم اینک نیز با توجه به تجربه خود در مقابله با گسترش سارس، از این گاز بهره می‌گیرند.

وی در ادامه افزود : روش مناسب دیگر برای عاری سازی هوا از آلاینده‌ها از جمله باکتری‌ها و ویروس‌ها، استفاده از اثر فوتوکاتالیستی دی اکسید تیتانیوم است که به‌عنوان یک نانوساختار بر روی مش‌های آلومینیومی بارگذاری گردیده و با تابش فوتون‌های فرابنفش به این لایه ها موجب تولید رادیکال‌های هیدروکسیل و کربوکسیل نموده که نقش بار منفی را بازی کرده و اکسیدکننده های بسیار قوی می‌باشند که در مدت زمان کمتر از پیکو ثانیه باعث تخریب و نابودی ویروس ها می‌شوند.

شکرالهی اعلام داشت: اداره مهندسی پالایشگاه ششم از مدتی قبل و برای ارتقای سطح سلامت و رضایت مندی همکارانی که در محیط‌های بسته و فضاهای سرپوشیده با آلایندگی بالا مشغول به کار بوده یا حضور طولانی مدت دارند، بر روی سیستم‌های تصفیه هوای متناسب با شرایط آلایندگی و محیطی پالایشگاه مطالعات جامعی انجام داده و سامانه‌های کاهنده آلایندگی‌های تنفسی در پالایشگاه مبتنی بر فوتوکاتالیست دی اکسید تیتانیوم همراه با تابش UV را انتخاب و سفارش گذاری نموده بود که با شیوع ویروس Covid-19 و با آگاهی از اثرات این سامانه‌ها بر روی زدایش ویروس‌های خانواده کرونا [دکتر شفیع خانی- پژوهشگاه دانش های بنیادی ، دانشگاه الزهرا]، دو دستگاه از سامانه‌های کوچک و قابل حمل فوق را خریداری نموده و در اتاق کنترل بعنوان کلیدی‌ترین و راهبردی‌ترین فضای سرپوشیده پالایشگاه که کارکنان نیز بطور مداوم در آن حضور داشته و قابلیت تخلیه ندارد، نصب و راه اندازی کرد.

وی افزود: با این روش در کنار تمامی اقدامات و تمهیدات رفع آلایندگی که توسط واحدهای ذیربط و کارکنان به کار برده می‌شود،  می‌توان به محیط ایمن‌تری در اتاق کنترل دست یافته و سطح حفاظتی مکان بسیار مهم را به نحو مؤثری ارتقا داد.

رئیس خدمات فنی و مهندسی پالایشگاه همچنین اعلام داشت: برای دیگر فضاهای سرپوشیده و اماکن اداری و ستادی پالایشگاه که در ساعات شب خالی از پرسنل بوده یا قابلیت تخلیه کامل دارند و دارای سیستم HVAC مناسب نیز می‌باشند، با تامین یکدستگاه ژنراتور گاز ازن و تهیه دستورالعمل‌های مورد نیاز، عملیات ازن دهی و گندزدایی این اماکن نیز بطور متناوب و موثری در طی ساعات نیمه شب و با همکاری واحدهای تعمیرات و حراست و همراهی و هدایت روسای عملیات نوبتکاری انجام پذیرفته و در حال انجام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز