خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا عنوان شد:

دلایل کمبود و گرانی نهاده‌‌های دامی در بازار/ بانک مرکزی به جای دلار، یوان پرداخت می‌کند/ برخی منتظر افزایش نرخ مصوب برای عرضه نهاده‌ها هستند

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۹۷۵

رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور گفت: دلایلی مختلفی برای کمبود و گرانی نهاده‌های دامی وجود دارد که مهمترین آن‌ها مربوط به عدم تخصیص ارز مرغوب برای خرید نهاده‌های دامی است. در حال حاضر بانک مرکزی به جای دلار به تجار برای خرید نهاده‌ها یوان می‌دهد.

حسین کیهانی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه حدود 2 ماه است که تامین ارز برای کالاهای اساسی گروه یک به کندی انجام می‌شود، افزود: با طولانی شدن صف تامین ارز، تامین نهاده‌های که از طریق واردات تامین می‌شوند نیز دچار خلل شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حتی اگر ارزی هم برای تامین نهاده‌ها تخصیص داده شود ارز مرغوب نیست و بانک مرکزی به جای دلار برای معامله یوان پرداخت می‌کند.

به گفته کیهانی؛ کشورهای مبدا وارداتی حاضر به دریافت یوان نیستند و تجار مجبورند برای پرداخت بهای کالا یوان را پس از دریافت از بانک مرکزی به دلار تبدیل کنند.

 وی دلیل تخصیص یوان به جای دلار را نبود منابع ارزی دیگر مانند یورو عنوان کرد.

کیهانی یادآور شد: تا نیمه اسفند سال گذشته برای برخی تجار به صورت اختصاصی از کانال‌های مختلف ارز مرغوب تامین می‌شد، اما اکنون این کانال‌ها نیز مسدود شده‌ است.

وی با اشاره به مشکلات انتقال ارز این امر را نیز بر کمبود و گرانی نهاده‌ دامی موثر دانست.

کیهانی افزود: همچنین انتقال ارز 15 تا 17 درصد برای تجار هزینه در بر دارد که تنها 10 درصد آن را دولت پرداخت می‌کند.

وی از دیگر دلایل کمبود و گرانی نهاده‌ دامی در روزهای اخیر را اجبار به عرضه نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه برشمرد و گفت: اجبار به عرضه نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه در شرایطی که زیرساخت‌های آن آماده نشده است بر کندی عرضه نهاده‌ها تاثیر داشته و زمینه کمبود را در روزهای اخیر را فراهم کرده است.

کیهانی از شایعه افزایش نرخ مصوب برخی نهاده‌ها مانند ذرت و جو خبر داد و اظهار کرد: گفته می‌شود برخی تجار بر اساس این شایعه از عرضه نهاده‌ها خودداری می‌کنند و منتظر افزایش نرخ مصوب هستند.

وی تصریح کرد: در آخرین مذاکراتی که با وزارت جهادکشاورزی داشته‌ایم آن‌ها اطمینان دادند که افزایش نرخ مصوب نخواهیم داشت و نهاده‌ها با همان نرخ سال گذشته عرضه می‌شود .

کیهانی با اشاره به جهانی شدن شیوع ویروس کرونا بخشی از مشکلات تامین نهاده‌های اساسی را مربوط به این مشکل جهانی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا حمل و نقل و کار شرکت‌ها را در کشور مبدا با چالش روبه‌روکرده است و این موضوع تنها مختص نهاده‌ها نمی‌شود.

کیهانی در پاسخ به این پرسش که پایان سال گذشته وزارت صمت اجازه صادرات 50 هزارتن خوراک دام را داد،‌ آیا این امر بر کمبود و گرانی نهاده‌ها تاثیر داشته است، گفت: 50 هزارتن حجم قابل توجه‌ای نیست، ضمن اینکه با توجه به مشکلات ذکر شده تا امروز امکان صادرات فراهم نشده است.

وی یادآور شد: برای تولید و صادرات خوراک دام نیاز به تامین نهاده به میزان کافی و قیمت مناسب است تا صادرات به صرفه باشد در حاضر برای کارخانه‌های خوراک دام این امر امکان پذیر نیست و در عمل صادرات منتفی است.

کیهانی همچنین دستورالعمل‌های دست و پاگیر را مانعی بر سر راه تامین نهاده‌ها عنوان کرد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: بارها پیش آمده است که در هیات دولت تصمیمی گرفته شده و ستاد تنظیم بازار دستورالعمل آن را صادر کرده است، اما دستگاه‌های ذی‌ربط مانند گمرک حاضر به تمکین نشده‌اند.

کیهانی تاکید کرد: به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که دولت با اعتماد به تشکل‌ها و واحدهای تولیدی کار را به آن‌ها واگذار کند تا با کمک بخش خصوصی مشکلات را کاهش دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز