خبرگزاری کار ایران

ثبت رکوردی تاریخی در شاخص وزنی صادرات غیر نفتی

asdasd
کد خبر : ۸۹۲۹۷۰

از ۸۵ میلیارد دلار تجارت خارجی سال 98، ۴۱.۳ میلیارد دلار مربوط به صادرات و ۴۳.۷ میلیارد دلار هم مربوط به واردات بوده است.

به گزارش ایلنا از وزارت صمت، حجم صادرات و واردات کشور به بیش از ۱۶۹ میلیون تن در سال ۹۸ رسیده است و میزان صادرات کشور از لحاظ وزنی به ۱۳۳.۹ میلیون تن رسید که تقریبا معادل ۳ برابر میزان وزنی واردات است. این افزایش، رکوردی در تاریخ صادرات غیر نفتی در شاخص وزنی ایران بوده و نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷، رشد ۱۳/۵ درصدی را تجربه کرده‌است.

میزان وزنی واردات سال ۹۸ به ۳۵/۳ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه ۹/۳ درصد افزایش یافته ‎است.

در طول یکسال گذشته و علیرغم تشدید تحریم ها و محدودیت های تجاری، حدود ۱۳۴ میلیون تن صادرات و ۳۵ میلیون تن واردات انجام شده و با رسیدن رقم وزنی واردات به یک سوم میزان صادرات، رکورد جدیدی در این زمینه ثبت شده است.

بیش از ۸۵ درصد کالا‌های وارداتی، نهاده‌های تولید، مواد اولیه تولید، ماشین آلات خط تولید و کالا‌های واسطه‌ای تولید بوده و این ترکیب به این معناست که واردات در مسیر رونق تولید صورت گرفته است که با رونق تولید، افزایش صادرات نیز رخ داده است.

کالا‌ها و فرآورده‌های پتروشیمی دارای بیش‌ترین سهم در ارزش صادرات کشور بوده که حاکی از فاصله گرفتن کشور از خام فروشی و حرکت به سمت صادرات و فروش فرآورده‌های نفتی، است.

اولین شریک تجاری کشور در سال ۹۸ چین بوده و در سال ۹۸ بیشترین صادرات را به چین داشتیم و پس از آن کشور‌های عراق با حدود ۹ میلیارد، ترکیه با ۵ میلیارد، امارات متحده عربی با ۴.۵ میلیارد و افغانستان با ۲.۳ میلیارد دلار، ۵ مقصد اولیه صادرات ایران بودند که نشان می‎دهد، ۵ شریک اول صادرات کشورمان از کشور‌های آسیایی و اغلب از همسایگان ایران بوده‌اند.

چین با ۱۱.۲ میلیارد دلار شریک اول ایران در واردات بوده و پس از آن امارات متحده عربی با ۸.۹، ترکیه با ۴.۹، هند با ۳.۶ و آلمان با ۲.۱ میلیارد دلار ۵ شریک اول ایران در واردات هستند.

ترکیب کالا‌های وارداتی نیز شامل دو دسته ۱۰ قلم و ۲۵ قلم می‌شود که در خصوص ۲۵ قلم کالا، ۲۵ میلیون تن نهاده‌های تولید، نهاده‌های دامی، کالا‌های اساسی، تجهیزات پزشکی و دارو وارد شده‎ است.

در همین راستا گفتنی است؛ یکی از دلایل اصلی کاهش یا ثبات قیمت مرغ و فرآورده‌های مربوط به آن را افزایش واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی به کشور به میزان ۳ میلیون تن بیش‌تر از سال قبل بوده و بر اساس آمار گمرک ۲۹.۷ میلیارد دلار کالا‌های واسطه‌ای، ۵.۹ میلیارد دلار کالا‌های سرمایه‌ای و ۸ درصد کالا‌های مصرفی در سال ۹۸ وارد کشور شده ‎است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز