خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

با بنزین ۳۰۰۰ تومانی، قیمت مناسب خرید تضمینی گندم ۲۸۰۰ تومان است

asdasd
کد خبر : ۸۹۱۱۲۷

هیات دولت در آخرین جلسه خود قیمت خرید تضمینی گندم را به 2500 تومان افزایش داد، اما کشاورزان معتقدند با بنزین 3000 تومانی حداقل قیمت مناسب برای خرید هر کیلوگرم گندم 2800 تومان است.

به گزارش ایلنا؛ در ابتدای مهر ماه سال گذشته علی ربیعی در جریان نشست خبری خود درباره نرخ تضمینی خرید گندم گفت: بنابر مصوبه شورای اقتصاد، نرخ خرید تضمینی گندم 2 هزار و 200 تومان در نظر گرفته شد و متناسب با سایر تورم‌ها و مسائل اقتصادی کشور چنین رقمی مشخص شد و امیدواریم که کشاورزان ما هم بتوانند منتفع شوند.

اعلام نرخ 2 هزار و 200 تومان برای خرید تضمینی گندم از سوی دولت در حالی بود که عباس کشاورز، معاون زراعت وزیر جهاد کشاوزی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم را بیش از 2 هزارو 550 تومان عنوان کرد.

همچنین بنیاد ملی گندمکاران برای خرید هر کیلوگرم گندم قیمت 2 هزار و 550 تومان پیشنهاد داده بود.

در سال زراعی گذشته نارضایتی از قیمت خرید تضمینی گندم موجب شد حدود 3 میلیون تن گندم  از مسیر خرید تضمینی منحرف و دولت با کسری ذخایر گندم روبه‌رو شود.

کسری گندم دولت را وادار به تصمیم برای واردات کرد چراکه تامین نان از مهمترین چالش‌های پیش‌روی بود.

علی‌قلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران، در گفت‌وگو با ایلنا اصلی‌ترین دلیل انحراف گندم از مسیر خرید تضمینی را تعیین قیمت پایین برای خرید این محصول از کشاورزان دانست.

وی افزود: در سال گذشته دولت برای خرید هر کیلوگرم گندم از کشاورزان قیمت یک هزار و 700 تومان را تعیین کرد در حالی که این قیمت پاسخگوی هزینه‌های تولید و جاری زندگی کشاورزان نبود و بارها مورد اعتراض آن‌ها قرار گرفت.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران پیش‌بینی کرد در صورت عدم اصلاح قیمت احتمال تکرار مشکل‌های عنوان شده برای سال زراعی پیش رو بیشتر از سال گذشته باشد.

وی اضافه کرد: در صورت عدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم اتفاق مذکور اجتناب‌ناپذیر است و به نظر می‌رسد دولت باید به فکر تامین ذخایر استراتژیک گندم و نان برای سال آینده نیز باشد.

ایمانی با اشاره به جلسه کشاورزان با کمیسیون کشاورزی مجلس از قول آن‌ها برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به 2 هزار و 550 تومان خبر داد.

همراه با درخواست گندمکاران از مجلس برای ورود به ماجرای قیمت گندم، آن ها شکایتی را نیز به سازمان بازرسی کل کشور درباره قیمت خرید تضمینی گندم ارسال کردند، این امر موجب شد پای رئیس قوه قضایی را نیز به ماجرای قیمت خرید تضمینی گندم باز شود.

دهم آبان ماه‌جاری، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران، از ورود این قوه به موضوع خرید تضمینی گندم خبر داد و  دستور رسیدگی  به آن را صادر کرد.

وی با اشاره به اهمیت حفظ استقلال در تولید گندم از مسئولان امر خواست تا خرید تضمینی گندم را در سراسر کشور مورد بررسی قرار داده و گزارشی در این زمینه ارائه دهند.

به دستور رئیس قوه قضاییه ایران آنالیز قیمت تمام شده محصول توسط بنیاد ملی گندمکاران تهیه و به این سازمان ارسال شد. قیمت ارائه شده به سازمان بازرسی کل کشور 2559.2 تومان بود.

بنیاد ملی گندمکاران امیدوار بود که در نهایت قیمت 2 هزار و 500 تومان برای هر کیلوگرم گندم مورد تائید قرار گیرد.

بالاخره هیات دولت دو روز پیش در آخرین جلسه خود اعلام کرد که با افزایش قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی به دو هزار و 500 تومان موافق است.

سال گذشته قیمت خرید هر کیلوگرم گندم از کشاورزان یک هزار و 700 تومان بود، به این ترتیب قیمت خرید گندم از کشاورزی نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد افزایش یافت.

هر چند افزایش قیمت از 2 هزار 200 تومان به 2 هزار و 500 تومان موجب شادی گندمکاران شد، اما به گفته کارشناسان موافقت دولت با قیمت پیشنهادی درحالی است که از زمان ارائه آنالیز قیمت به بارزسی کل کشور تا امروز هزینه تمام شده تولید افزایش داشته است.

آن‌ها یکی از مهمترین دلایل تاثیر گذار در افزایش هزینه تمام شده تولید را افزایش قیمت بنزین از یک هزار و 500 به 3 هزار تومان می‌دانند.

علی‌قلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران، در گفت‌وگو با ایلنا یادآور شد: آنالیز قیمت و پیشنهاد 2 هزار و 559 تومان برای قبل از افزایش قیمت بنزین بوده است.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت بنزین افزایش قیمت کالا و خدمات را در پی داشته است که مستقیم بر زندگی کشاورزان مانند هر قشر دیگری تاثیر داشته است.

ایمانی افزایش قیمت ادوات و نهاده‌های را نمونه‌های برشمرد که هزینه تولید را در پنج ماه گذشته بالا برده‌اند.

وی توضیح داد: به طور مثال قیمت تراکتور در چندماه گذشته افزایش 2 برابری قیمت داشته است که در افزایش هزینه کشت و داشت و برداشت محصول موثر است.

به گفته ایمانی؛ اکنون سایت فروش تراکتور بسته است و به نظر می‌رسد کشاورزان بعد از پایان تعطیلات نوروز باید منتظر جهش قیمت در آن باشند.

وی از نمونه‌های دیگر افزایش قیمت در نهاده‌های تولید را افزایش قیمت کود اوره از هر کیسه 54 هزار تومان به 120 هزار تومان در ماه اخیر عنوان کرد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: آنالیز اخیر آن‌ها از قیمت تمام شده تولید گندم نشان می‌دهد در حال حاضر تولید هر کیلوگرم گندم برای کشاورزان 2 هزار و 800 تومان تمام می‌شود.

ایمانی با اشاره به انتخاب نام "جهش تولید" برای سالجاری از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: یکی از بخش‌های که می تواند به این شعار جامعه عمل بپوشاند بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 81 تا 82 درصد از نیاز غذایی ما در داخل کشور تولید می‌شود که با توجه به ظرفیت های موجود، امکان افزایش تا 100 درصد را دارد.

ایمانی شرط تحقق 100 درصدی تامین نیاز غذایی کشور در داخل را حمایت همه جانبه کشاورزان کشور دانست.

به گزارش ایلنا؛ با توجه به بارندگی ها، امسال سال خوبی برای تولید است و براساس براورد اولیه وزارت جهادکشاورزی امسال حدود 14 میلیون تن گندم در کشور تولید می شود که حدود 10.5 میلیون تن آن توسط دولت خرید تضمینی خواهد شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز