خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا عنوان شد:

کمبود و گرانی نهاده‌های دامی در پی مشکلات توزیع/ ۷۸ درصد دامداران نحوه استفاده از سامانه بازارگاه را نمی‌دانند

asdasd
کد خبر : ۸۹۰۰۰۸

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: مشکل تامین نهاده‌های دامی با تخصیص ارز حل شده، اما مشکل توزیع موجب کمبود و گرانی آن‌ها در بازار شده است.

احمد مقدسی در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه تصمیم یکشبه برای عرضه ذرت و جو دامی در سامان بازارگاه نتایج منفی بر بخش توزیع داشته است، اظهار کرد: در روزهای پایانی سال گذشته با تصمیم یکشبه اعلام شد که توزیع ذرت و جو دامی تنها از طریق سامانه بازارگاه انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: سامانه بازارگاه برای کنترل بازار و حدف واسطه بسیار موثر است، اما با توجه به عدم آگاهی و آموزش دامداران عرضه نهاده‌های دامی در این سامانه مشکلاتی را به دنبال داشته است.

مقدسی با یادآوری اینکه جمعیت بزرگی از دامداران دسترسی به اینترنت نداشته یا نحوه استفاده از آن را نمی‌دانند، افزود: 78 درصد دامداری‌های کشور سنتی و تنها حدود 22 درصد آن‌ها صنعتی هستند به عبارت دیگر جمعیت بزرگی از دامداران که اغلب ساکن روستاها هستند امکانات دسترسی به اینترنت ندارند و از نحوه استفاده از آن آگاه نیستند.

وی اضافه کرد: عدم آگاهی بخش زیادی از دامداران از نحوه استفاده از بازرگاه موجب بروز مشکلاتی در توزیع نهاده‌های دامی شده که نتیجه آن ادامه افزایش قیمت در بازار نهاده‌ها است.

به گفته مقدسی؛ لازم بود قبل از تصمیم برای عرضه نهاده‌های دامی در سامانه، آموزش‌های لازم به دامداران داده می‌شد.

وی گفت: برای آموزش به دامداران برای استفاده از سامانه حداقل یکماه لازم بود تا شاهد این مشکلات نباشیم.

مقدسی با بیان اینکه تشکل‌ها که نماینده تولیدکنندگان هستند نیز از این تصمیم بی‌اطلاع بودند، اظهار کرد: درست چند روز مانده به شب عید این تصمیم گرفته و اجرا شد بدون اینکه به تشکل‌ها اطلاع داده شود.

وی تصریح کرد: اگر ما از این موضوع مطلع بودیم نسبت به نتایج این تصمیم بر بازار هشدار داده و مهلت برای آگاهی اعضای خود می‌گرفتیم.

مقدسی با تاکید بر اینکه سامانه نیز آماده نیست و دچار نقایص متعددی است، افزود: به طور مثال پس از ثبت درخواست در سامانه برای دامدار شماره حسابی برای واریز پول ارسال می‌شود، این شماره حساب هیچ مشخصاتی ندارد و این امر موجب شده به طور متعدد شاهد واریز پول به حسابی باشیم که هیچ ارتباطی با استان محل اقامت دامدار ندارد.

وی ادامه داد: مراجعات زیادی از اعضای خود داریم که  نسبت به این موضوع و برگشت پولی که به اشتباه واریز شده شکایت داشته‌اند.

مقدسی نتیجه این مشکلات را کندی در توزیع و افزایش قیمت نهاده‌های دامی در بازار دانست .

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران قیمت امروز هر کیلوگرم ذرت و جو دامی در بازار را 2 هزار تومان عنوان کرد که 650 تومان بیشتر از قیمت مصوب است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز