خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد:

بازی بورس بازان آمریکا و چین در زمین کرونا

asdasd
کد خبر : ۸۸۸۲۱۹

چین امیدوار است در دوران پسا کرونا ارزش هر آنچه خریده است افزایش بها پیدا خواهند کرد. در همین حال چین می‌تواند واکسن کرونا را که در اختیار دارد بدلایل مشکلات امنیتی که کرونا در کشورهای مختلف موجب می‌شود با قیمت خوبی به همراه سایر داروهای درمان کرونا بفروشد.

محمود خاقانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اوضاع اقتصادی جهان بعد از شیوع کرونا اظهار داشت: بازار بین المللی نفت خام و بازارهای سرمایه و سهام در آمریکا، اروپا، آسیا و بطور کلی جهان بدترین روزگار را می‌گذرانند. در آمریکا میزان سقوط ارزش سهام خاطره سقوط آزاد مشهور به دوشنبه سیاه در سال 1987 میلادی را زنده کرد. شاخص در بورس‌های آمریکا مشهور به اس.اند.پی 500 روز پنجشنبه 22 اسفندماه 98 حدود ده درصد سقوط کرد. میانگین شاخص صنعتی داوجونز هم حدود ده درصد کاهش یافت که بیشترین میزان کاهش از ماه اکتبر سال 1987 میلادی بود. بعنوان یک راه حل که مورد اعتراض اروپائی‌ها قرار گرفت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از روز جمعه 23 اسفندماه 98 تحت عنوان کنترل شیوع ویروس کرونا سفر اروپائی‌ها و پروازها از اروپا به آمریکا را ممنوع کرد.

وی افزود: بانک مرکزی اروپا با توجه به بحران اقتصادی پدید آمده و سقوط شاخص سهام در بازارهای مالی و سرمایه اروپا (حدود ده درصد) اعلام کرد که میلیاردها یورو از بدهی‌های دولت‌های عضو واحد پولی یورو را خریداری و تحت پوشش قرار خواهد داد.

این کارشناس بین المللی انرژی در ادامه تصریح کرد: سقوط ارزش سهام در بازارهای مالی آسیا چنان شیب نزولی سریع داشت که رایانه‌ها ثبت انجام معاملات را متوقف کردند تا سقوط بیشتری رخ ندهد. بازارهای مالی ژاپن شاهد سقوط ارزش سهام حدود شش درصد بودند که در چهار سال اخیر  بی سابقه بوده است. در کره‌جنوبی هم ارزش سهام حدود چهار درصد سقوط کرد.

وی ادامه داد: عدم اعتماد به دولت ترامپ موجب شده است که ارزش اوراق قرضه دولتی آمریکا نیز بشدت سقوط کند، میزان کاهش ارزش سهام و سرعت و دامنه سقوط آنها نفس‌گیر شده است. روز سه شنبه بیستم اسفندماه 98 بدنبال اعلام طرح‌های دولت‌های با توان بالای صنعتی و مالی جهان و نیز نهادهای مالی بین ‌المللی برای برنامه‌ریزی یاری رساندن اقتصادی به منظور مقابله با مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا شاخص سهام پانصد شرکت بزرگ در بازارهای بورس آمریکا حدود پنج درصد افزایش یافت و بخشی از ضرر و زیان سقوط‌های روز دوشنبه نوزدهم اسفندماه 98 را جبران کرد. اما صاحب نظران بازارهای مالی ترامپ را متهم می‌کنند که با یک اظهار نظر ناشیانه و دور از انتظار در سخنرانی عصر روز چهارشنبه بیست و یکم اسفند ماه 98 که گفت یک ویروس خارجی را مسئول وضعیت فعلی در آمریکا می‌داند و تاکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا  یک توطئه بیولوژیکی خارجی می‌تواند باشد موجب سقوط آزاد ارزش سهام در بازارهای مالی و بورس‌های آمریکا در روز پنجشنبه 22 اسفندماه  98 شد.

خاقانی گفت: کارشناسان بین‌المللی انرژی و اقتصاد بین‌المللی معتقدند با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی شیوع ویروس کرونا را همه‌گیر اعلام کرده است ، هیچ کشوری به تنهائی نمی‌تواند در مهار این ویروس موفق شود و باید یک اقدام جهانی برای مهار آن برنامه ریزی و اجرائی شود. مگر اینکه شیوع کننده ویروس متقاعد شود که باید درمان و واکسن آنرا برای کاهش بحران جهانی آشکار کند ، وگرنه وضع همین است.

وی در ادامه با اشاره به اوضاع اقتصادی چین بیان کرد: چین تمام خطرات اقتصادی مرتبط با این مانور را محاسبه کرده بود و امیدوار بود نتایج اقتصادی ترس از کرونا، کما اینکه در بازارهای سرمایه و نفت خام و غیره تجربه شد موقعیتی را پدید خواهد آورد که ترامپ سرنگون شود. چین اینطور محاسبه کرده بود که هزینه‌هائی که چین در این راستا متحمل خواهد شد بعد از فروکش کردن بحران کرونا جبران خواهد شد.

وی افزود: در همین حال چین در دورانی که ارزش سهام شرکت‌ها پائین آمده است با ذخائر ارزی و دلاری که دارد شروع به خرید  آنها می‌کند. برخی معتقدند چین  شروع به خرید کرده است. زیرا در این بازار که همه فروشنده هستند و عرضه زیاد شده و قیمت پائین آمده است بالاخره خریداری وجود دارد که دارد در قیمت پائین می‌خرد. چین امیدوار است در دوران پسا کرونا ارزش هر آنچه خریده است افزایش بها پیدا خواهند کرد. در همین حال چین می‌تواند واکسن کرونا را که در اختیار دارد بدلایل مشکلات امنیتی که کرونا در کشورهای مختلف موجب می‌شود با قیمت خوبی به همراه سایر داروهای درمان کرونا بفروشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز