خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

تشکیل بازار سیاه ذرت و جو/ نرخ خرید شیر از دامداران کاهش یافت/ کارخانجات لبنی با افت فروش روبه‌رو هستند

asdasd
کد خبر : ۸۸۷۴۳۶

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران گفت: به رغم اینکه ذرت و جو قیمت مصوب دارد و بخش دولتی موظف به تامین آن‌ها است، اما به دلیل کمبود در عرضه همواره دامداران در تامین ذرت و جو با مشکل روبه رو بوده و مجبور به تهیه آن ها از بازار سیاه هستند.

حسین نعمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه سه قلم نهاده دامی ذرت، جو و سویا شامل قیمت گذاری مصوب می‌شود، اظهار کرد: این سه نهاده از اهمیت زیادی در جیره غذایی دام برخودار است و مشکل در تامین و قیمت آن‌ها تاثیر زیادی بر تولید و هزینه تمام شده محصول دارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل دولت مسئول تامین بخش عمده این سه نهاده و کنترل بازار و قیمت آن‌ها است.

نعمتی با تاکید بر اینکه در چند ماه اخیر شاهد مشکلات متعددی در تامین این نهاده‌ها بوده‌ایم، افزود: برخی تامین کنندگان که طرف قرارداد با بخش دولتی هستند از چند ماه پیش شروع به سنگ اندازی کرده‌اند، این تامین کنندگان موظف هستند پس از دریافت پول از دامداران نهاده را حداکثر 10 تا 15 روزه تحویل دهند، اما تحول با تاخیر 2 تا 4 ماهه انجام می‌گیرد.

وی  اضافه کرد: تاخیر در تحویل نهاده‌ها موجب تشکیل بازار سیاه و عرضه محصول با قیمت بالاتر از نرخ مصوب شده است.

به گفته نعمتی؛ در حال حاضر ذرت و سویا هر کدام 450 تا 650 تومان بیشتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسند.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل تاخیر تامین‌کنندگان در تحویل نهاده چیست، گفت: تامین کنندگان عدم تخصیص ارز را بهانه تاخیر در تحویل نهاده‌ها عنوان می‌کنند.

نعمتی از کاهش نرخ خرید شیرخام از  دامداران خبر داد و گفت: از یک تا 2 ماه گذشته نرخ خرید هر کیلوگرم شیر از دامداران کاهش 500 تومانی داشته است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران دلیل کاهش نرخ را خودداری کارخانه‌ها از خرید شیر خام از دامداران دانست.

نعمتی اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم شیر از دامداران یک هزار و 500 تا 2 هزار و 300 تومان خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه کارخانههای لبنی کاهش فروش محصول داشته‌اند، افزود: کاهش فروش محصول موجب شده علاوه بر کاهش نرخ خرید شیرخام از دامداران بهای محصول را نیز با تاخیر پرداخت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز