خبرگزاری کار ایران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا:

ظهور نشانه‌‌های اصلاح قیمت در بورس/ تشریح عوامل اثرگذار در ریزش ۱۷ هزار واحدی شاخص

asdasd
کد خبر : ۸۸۵۸۲۶

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: امروز شاهد ریزش ۱۷ هزار و ۵۲۳ واحدی در شاخص کل بودیم که عمدتا متاثر از ترس از آینده، ترس از اثرگذاری شیوع ویروس کرونا بر روی اقتصاد جهانی و احتمال بر جای گذاشتن آثار مالی و اقتصادی شدید در اقتصاد کشور است که می‌تواند به تبع افت اقتصاد جهانی یا تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی در داخل کشور باشد.

حمید میرمعینی در گفت‌وگو با ایلنا درباره علت ادامه ریزش شاخص در بازار سرمایه اظهار داشت: امروز شاهد ریزش 17 هزار و 523 واحدی در شاخص کل بودیم که عمدتا متاثر از ترس از آینده، ترس از اثرگذاری شیوع ویروس کرونا بر روی اقتصاد جهانی و احتمال بر جای گذاشتن آثار مالی و اقتصادی شدید در اقتصاد کشور است که می‌تواند به تبع افت اقتصاد جهانی یا تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی در داخل کشور باشد.

وی درباره ایجاد تعادل در بازار سرمایه گفت: تعادل به معنای آن است که عرضه و تقاضا در نقطه بهینه قیمتی به یکدیگر برسند و این تعادل تا زمانی که عرضه کننده کم نشود و تقاضا وجود نداشته باشد اتفاق نمی‌افتد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تقاضا زمانی وارد می‌شود که قیمت همچنان جذاب باشد و عرضه زمانی کمتر می‌شود که به سقف قیمتی رسیده باشد. بنابراین تعادل را بازار تعیین می‌کند و با حرف نمی‌توان در بازار سرمایه ثبات ایجاد کرد.

میرمعینی در پاسخ به این سوال که به نظر شما ریزش در بازار سرمایه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: معتقدم تا زمانی که دولت و مسئولان اقتصادی بسته حمایتی برای بازار سرمایه در این شرایط تعریف نکنند ریزش‌ها عمیق‌تر و شدیدتر خواهد بود.

وی افزود: در تمام دنیا شاهد این هستیم که دولت‌ها برای حمایت از بورس‌ها بسته حمایتی و محرک تعریف کرده‌اند ما هم از دولت که همواره سیاست انتقال نقدینگی به بازار سرمایه را پیش رو داشت انتظار داریم که بسته حمایتی برای تقویت بازار تعریف کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: هنوز ابعاد اثرگذاری ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی مشخص نیست اما به هر حال از این شرایط عبور خواهیم کرد و بازارها به حالت عادی برمی‌گردند اما برای اینکه رفتار هیجانی و وحشت‌زده در بازار سرمایه به بحران تبدیل نشود دولت باید هر چه سریع‌تر نسبت به اجرای بسته‌های حمایتی اقدام کند.

وی با اشاره به آغاز زمان اصلاح قیمت‌ها در بازار سرمایه گفت: همین عواملی که امروز شاهد آن هستیم می‌تواند عامل اصلاح قیمت‌ها باشند و به طور قطع اصلاح قیمت بدون نشانگرها و سیگنال‌ها رخ نمی‌دهد.

میرمعینی تاکید کرد: این شرایط بازار نشانه‌های اصلاح قیمت است و هر کدام از عوامل از جمله شیوع ویروس کرونا، اثرات اقتصاد جهانی و سیاست‌های داخلی می‌توانند عامل اصلاح قیمت سهام در بازار باشند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه بازار سفته‌بازی است و عده‌ای در این میان با هدف نوسان‌گیری وارد بورس می‌شوند گفت:‌ نوسان‌گیری ذات بازار است و در تمام بورس‌های جهانی شاهد این رفتارها هستیم چرا که دیدگاه‌های مختلف محل زد و خورد برای تعیین قیمت‌ها هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که کدامیک از نمادها بیشترین اثر را در ریزش 17 هزار واحدی داشتند گفت: عمدتا نمادهای بزرگ بیشترین اثرگذاری را دارند، نمادهایی که ارزش بازار آنها بالاتر است اثرگذارتر هستند.

میرمعینی ادامه داد: شرکت ملی مس با 1550 واحد، هلدینگ خلیج فارس با 1524 واحد و فولاد مبارکه با 1258 واحد بیشترین اثرگذاری را در ریزش شاخص داشتند.

وی با بیان اینکه به هر حال بازار سرمایه بازار ریسک و بازده است گفت: باید دید افراد چقدر تحمل ریسک در این بازار را دارند و با چه افق زمانی در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند تمام این عوامل در رشد و افت شاخص تاثیرگذار هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز