خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

احتمال ریزش بیشتر بازار نفت / خطر ورشکستگی شرکت‌های نفتی

asdasd
کد خبر : ۸۸۵۱۷۷

چنانچه این سطح قیمتی ادامه پیدا کند بسیاری از شرکت‌ها با چالش‌های اساسی و حتی اعلام ورشکستی مواجه خواهند شد.

زانا احمدی در گفت وگو با ایلنا، در ارزیابی تصمیم اخیر اوپک و اوپک پلاس اظهار داشت: پیش از این با شیوع ویروس کرونا، قیمت نفت به سطح 40 دلاری رسید تا اصلی‌ترین عضو اوپک یعنی عربستان پیشگام کاهش بیشتر تولید نفت برای افزایش قیمت شود و از روسیه درخواست کند که در برنامه کاهش تولید نفت شرکت کند، اما روس‌ها از همان ابتدا از این موضوع استقبال نکردند و در جلسه رسمی اوپک پلاس و به بهانه انتشار ویروس کرونا و جایگزین شدن نفت شیل به کاهش تولید جواب منفی دادند. می‌توان گفت دو دیدگاه متفاوت وجود دارد یکی از اعضا به دنبال قیمت و دیگری به دنبال سهم بازار است و تفاوت این دو دیدگاه منجر به بروز این تصمیم شد.

وی افزود: چنانچه عربستان برای جبران درآمد، افزایش تولید دهد بازار بیشتر ریزش خواهد داشت، همچنین عرضه نفت سایر کشورهای خارج از اتحاد اوپک پلاس را نیز نباید فراموش کرد. 

این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: به نظر می‌رسد خاورمیانه و نفت شیل بیشترین ضرر را خواهند کرد و کشورهای خاورمیانه به واسطه اقتصاد نفتی به دنبال تشکیل جلسه اضطراری خواهند بود.

وی درباره چالش‌های بازار نفت در پی جنگ قیمتی و تولید بین روسیه و عربستان گفت: موضوع واضح نزاع بر سر سهم بازار حتی به قیمت کاهش درآمد است، اما عربستان در برابر فروپاشی قیمت نسبت به اقتصاد مقاوم‌تر روسیه، ایمن نیست و ضرر بیشتری خواهد کرد. از طرفی پس از کاهش شدید قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی شروع به بهینه و چابک سازی خود کردند و به سرعت از هزینه های خود کاستند تا بتوانند با قیمت های پایین سودآور بمانند. اما تقاضای نفت طبق پیش بینی‌ها جلو نرفت و بازپرداخت وام‌ها و همچنین سود سهام سهامداران سخت‌تر شد. بر این اساس چنانچه این سطح قیمتی ادامه پیدا کند بسیاری از ‌ها با چالش‌های اساسی و حتی اعلام ورشکستی مواجه خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز