خبرگزاری کار ایران

در بهمن ماه؛

تعداد گاو و گوساله موجود در دامداری‌های کشور ٧ / ٤ میلیون رأس برآورد شد

asdasd
کد خبر : ۸۸۳۸۶۵

بر اساس نتایج این طرح، تعداد گاو و گوساله دامداریهای کشور در دی ماه سال‌جاری ٦ ‏/ ٤ میلیون رأس و در بهمن ماه ٧ ‏/ ٤ میلیون رأس برآورد شده است که شامل ٣٠ درصد گاو و گوساله اصیل، ٤٠ درصد گاو و گوساله آمیخته و ٣٠ درصد گاو و گوساله بومی بوده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از مرکز آمار ایران، فعالیت دامداری یکی از زیربخش‌های مهم کشاورزی است که نزدیک به ٢٤ درصد ارزش افزوده این بخش را به خود اختصاص داده است. فرآورده‌های دامی، مهم‌ترین تأمین کننده پروتئین حیوانی و لبنیات مورد نیاز افراد جامعه بوده و نقش بسیار مهمی در امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند.

در کشور ما، فعالیت پرورش دام‌های اهلی شامل پرورش گوسفند، بز، گاو، گاومیش و شتر است. در این میان، پرورش گاو و گوساله (به‌صورت صنعتی و سنتی) از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به نحوی که تأمین کننده بیش از ٥٠ درصد گوشت قرمز و ٩٠ درصد شیر تولیدی دامداریهای کشور است.

مرکز آمار ایران در راستای تولید آمار بهنگام از فعالیت‌های مختلف کشور از طریق آمارگیری سریع (Rapid Survey) و با توجه به اهمیت این نوع دام در تأمین امنیت غذایی کشور، طرح آمارگیری اندازه‌گیری ماهانه تعداد و تولیدات دام سنگین (گاو و گوساله) را با استفاده از روش‌های نوین آماری نظیر استفاده از نمونه مؤثر، گردآوری اطلاعات به‌شیوه تلفیقی (مراجعه حضوری و تماس تلفنی) و انتشار نتایج در فاصله زمانی بسیار اندک در دستور کار قرار داد.

بر اساس نتایج این طرح، تعداد گاو و گوساله دامداریهای کشور در دی ماه سال‌جاری ٦ ‌/ ٤ میلیون رأس و در بهمن ماه ٧ ‌/ ٤ میلیون رأس برآورد شده است که شامل ٣٠ درصد گاو و گوساله اصیل، ٤٠ درصد گاو و گوساله آمیخته و ٣٠ درصد گاو و گوساله بومی بوده است. مقایسه نتایج این طرح با اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی کشاورزی سال ١٣٩٣، نشان می‌دهد تعداد این نوع دام در بهمن‌ماه نسبت به زمان سرشماری ٩‌ / ١١ درصد افزایش یافته است.

بر اساس همین نتایج، تعداد دام عرضه شده برای کشتار توسط دامداری‌های کشور(شامل ذبح در بهره‌برداری) در دی ماه ٤‌ / ١٣٥ هزار رأس و در بهمن ماه ٧ ‌/ ١٢٧ هزار رأس و مقدار تولید شیر گاو در دی و بهمن ماه امسال نیز به‌ترتیب ٨‌ / ٦٥٨ هزار ٣ ‌/ ٦٧٩ هزار تن بوده است.‌

تعداد گوساله زنده به دنیا آمده در دامداری‌های کشور در دی و بهمن ماه سال‌جاری نیز به‌ترتیب ١٨٠ هزار و ١٧٦ هزار رأس برآورد شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز