خبرگزاری کار ایران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا:

افت قیمت نفت شاخص بورس را قرمزپوش کرد/ کاهش دامنه نوسان باعث تشکیل صف‌های فروش می‌شد/ شایعات تغییر مدیریتی بر شاخص تاثیرگذار بود

asdasd
کد خبر : ۸۸۳۴۷۳

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: هر چند بخش عمده‌ای از افت بازار به دلیل اتفاقات جهانی در بازار نفت بود اما به هر حال شایعات تغییر مدیریتی در بازار ایران بی‌تاثیر نبود و امیدواریم تا سه الی چهار روز آینده ثبات به بازار برگردد.

همایون دارابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره دلایل ریزش شاخص بورس اظهار داشت: درشب گذشته با بازگشایی بازارهای جهانی شاهد افت 22 درصدی نفت خام بودیم و نفت برنت به مرز 35 دلار و نفت پایه آمریکا هم به مرز 32 دلار رسید که این افت قیمت بی‌سابقه بود.

وی افزود: تقریبا از سال 1991 یعنی 27 سال گذشته تا کنون و بعد از جنگ خلیج فارس، چنین افت قیمتی را در بازار نفت نداشتیم. در آن زمان قیمت نفت کاهش 31 درصدی داشت و امروز هم شاهد افت قابل توجه نرخ نفت هستیم.  

دارابی درباره دلایل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: این کاهش قیمت به دلایل متعددی برمی‌گردد، یک عامل کاهش قیمت نفت، شیوع ویروس کرونا و فراگیری آن و تاثیر آن بر مصرف نفت بوده و همچنین عدم توافق روسیه و عربستان برای کاهش تولید نفت و اعمال تخفیف‌های بسیار سنگین در قیمت نفت از سوی عربستان باعث شد که امروز  بازار با شوک قیمتی شروع به کار کند.

وی با اشاره به بازار سرمایه ایران اظهار داشت: عمده افت قیمت شامل نمادهای پالایشگاهی و نمادهای وابسته به بازارهای جهانی شده است و در پایان معاملات امروز 14 هزار و 805 واحد ریزش داشتیم که معادل 2.7 درصد است اما همچنان نسبت به شاخص عدد قابل توجهی محسوب نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تصمیماتی که در بازار گرفته شد در مورد کاهش دامنه نوسان و دخالت وزیر برای لغو این تصمیم گرفت، دخالت درستی بود چراکه کاهش دامنه نوسان باعث تشکیل صف‌های طولانی برای فروش می‌شد و از آنجایی حجم مبنا هم هفته گذشته افزایش یافته بود، اعمال کاهش دامنه باعث فرسایشی شدن بازار می‌شد بنابراین تصمیم وزیر درست بود و دخالت بجایی را انجام داد.

دارابی تاکید کرد: هر چند بخش عمده‌ای از افت بازار به دلیل اتفاقات جهانی در بازار نفت بود اما به هر حال شایعات تغییر مدیریتی در بازار ایران بی‌تاثیر نبود و امیدواریم تا سه الی چهار روز آینده ثبات به بازار برگردد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که بورس‌های جهانی هم وضعیت خوبی نداشتند و شاهد افت‌های سنگینی در بورس‌های مختلف بودیم به طوری که بورس اروپا حدود 6.8 درصد منفی است و بورس سوئیس 4.4 درصد منفی و بورس فرانسه 6.64 درصد منفی بوده است. همچنین بورس عربستان 7.2 درصد کاهش داشت و حتی بورس استانبول هم که از کاهش قیمت نفت نفع می‌برد حدود 3.8 درصد منفی است.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز