خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اوپک بر سر دوراهی سرنوشت‌ساز قرار گرفت/ روسیه به دنبال امتیازگیری از عربستان است/ نفت ۴۰ دلاری زنگ خطری برای آمریکاست

asdasd
کد خبر : ۸۸۲۲۸۲

یک کارشناس ارشد انرژی اظهار داشت: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی روسیه نیز با این موضوع مشکلی ندارد که نفت شیل جایگزین نفت اوپک شود، ادامه تولید فعلی روسیه در این شرایط، زمینه را فراهم می‌کند تا روسیه در معادلات نفت دست بالا را داشته باشد.

امید شکری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد اجلاس اخیر اوپک اظهار داشت: این اجلاس در شرایطی آغاز شد که دو هفته پیش وزیر انرژی روسیه آقای الکساندر نواک اعلام کرد که روسیه هیچ مخالفتی با کاهش تولید اعضای اوپک ندارد. در عین حال خاطرنشان کردند که آنها از شرایط فعلی راضی هستند و به هیچ وجه قصد ندارند که سقف تولیدشان را کاهش دهند بنابراین انتظار داشتند که اعضای اوپک با کاهش تولید بازار را به تعادل برساند.

 وی ادامه داد: از سویی این اجلاس همزمان با شیوع ویروس کرونا آغاز شد که تأثیر آن بر اقتصاد چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی باعث نزولی شدن قیمت نفت شده، به طوری که این روند از اکتبر شروع شده و سرعت آن نیز افزایش پیدا کرده است. بنابراین در این اجلاس کاهش قیمت نفت دغدغه اصلی اوپک محسوب می‌شد.

این کارشناس ارشد دیپلماسی انرژی در مورد دلیل مخالف روسیه با کاهش سقف تولید گفت: همانطور که اشاره کردم، روسیه اعلام کرده است که با شرایط فعلی مشکلی ندارد و به این سقف تولید و قیمت راضی است. به نظر بنده روسیه به دنبال آنست که از اهرم کاهش تولید در مسائل منطقه‌ای و جهانی از عربستان امتیازگیری کند و به اهداف منطقه‌ای و بازار جهانی انرژی برسد.

وی افزود: به نظرم در آینده نه چندان دور  اگر منافع روسیه در بازار انرژی و مسایل منطقه‌ای حاصل شود روسیه می تواند موافقت خود با کاهش تولید را اعلام نماید. البته اگر توافق عربستان و روسیه بر سر مسائلی مانند بازار جهانی انرژی، منافع منطقه‌ای و جهانی، سرمایه‌گذاری آرامکو در روسیه یا پروژه‌های مشترک دو کشور در بعد نظامی حاصل شود می‌تواند اجلاس اوپک نیز موفقیت‌آمیز باشد در غیر اینصورت اوپک نمی‌تواند به اهداف مورد نظر خود برسد.

شکری خاطرنشان کرد: اعضای اوپک و اوپک پلاس بر سر یک دوراهی سرنوشت ساز گرفتند یعنی کاهش تولید و در نتیجه کاهش سقف بازار، زمینه را برای افزایش سهم نفت شیل در بازار جهانی فراهم می‌کند. باید توجه داشت در بازه زمانی دو ساله یعنی از دسامبر ۲۰۱۷ تا دسامبر ۲۰۱۹ آمار نشان می‌دهد که افزایش سهم شیل بیشتر از افزایش سهم اوپک بوده است. یعنی در این بازه زمانی که ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه از سهم اوپک کاهش پیدا کرده است، نفت شیل توانسته این خلأ را پر کند.

وی ادامه داد : به نظر می‌رسد در شرایط فعلی روسیه نیز با این موضوع مشکلی ندارد که نفت شیل جایگزین نفت اوپک شود، ادامه تولید فعلی روسیه در این شرایط، زمینه را فراهم می‌کند تا روسیه در معادلات نفت دست بالا را داشته باشد. باید توجه داشت که اگر قیمت نفت به ۴۰ دلار برسد اکثر چاه‌های نفت شیل نیز فعالیت خود را به دلیل زیان‌ده بودن متوقف خواهند کرد. پس روند کاهشی قیمت نفت به سمت ۴۰ دلار می‌تواند زنگ خطری برای آمریکا باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز