خبرگزاری کار ایران

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی:

تاثیر جنگ تعرفه‌ای آمریکا با چین و کرونا در تجارت جهانی/ رشد 2.5 درصدی جابه‌جایی کالا در بنادر ایران

asdasd
کد خبر : ۸۷۸۲۶۲

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در جنگ اقتصادی و برای مقابله با تحریم‌ها از آنجا که ۹۰ درصد کالاها و مایحتاج عمومی جهان از طریق حمل و نقل دریایی تأمین می شود در توسعه و حفظ زیرساخت ها، رو بناها و منابع انسانی به برنامه مدون و رویکرد استراتژیک نیاز داریم.

به گزارش ایلنا، فرهاد منتصر کوهستانی با اشاره به این‌که ۱۱ میلیارد تن کالا و ۷۹۳ میلیون TEU کانتینر در جهان جابه‌جا می‌شود، اظهار داشت: به این ترتیب از این میزان ۶۰ درصد آن سهم آسیا است و به همین خاطر لازم است در حوزه‌های لجستیک، ارزش افزوده کالا و زنجیره تأمین برنامه ریزی و راهبرد منظم داشته باشیم.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی « جنگ تعرفه‌ای آمریکا با چین»؛ «تحرکات انجام گرفته در خلیج فارس»؛ «الزام استفاده از سوخت کم سولفور در کشتیرانی‌ها» و «شیوع ویروس کرونا» را از عوامل موثر بر تجارت دریایی و قیمت تمام شده کالا در جهان عنوان کرد و گفت: مجموع این شرایط و توجه به سایر موضوعات، اهمیت برنامه ریزی در معاونت امور بندری و اقتصادی را اجتناب ناپذیر کرده است.

وی افزود: حمل و نقل کانتینری در سال ۱۹۸۰ حدود ۳ درصد، در سال ۲۰۰۰ تقریبا ۱۰ درصد و در سال‌های بعدی به ترتیب رشد ۱۵ و ۱۷ درصدی داشته است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر خاطرنشان کرد: در سال جاری ۱۳۸ میلیون تن کالا از بنادر کشور جا به جا شده است که در مقایسه با سال گذشته ۲ و نیم درصد رشد داشته، در بخش واردات کالای اساسی با جابه جایی  ۳۱ میلیون تن کالا بیش از ۲۳ درصد و در بخش صادرات غیر نفتی با انجام ۴۸ میلیون تن عملیات، نزدیک به ۲ درصد رشد داشته‌ایم.

منتصر کوهساری گفت: در بخش کانتینر پر نیز یک میلیون ۴۸۳ هزار TEUکانتینر جابه‌جا شده که با توجه به شرایط سخت تحریم، وضعیت مطلوب و پایداری را در سال جاری تجربه کرده‌ایم.

وی افزود: همچنین با رشد ۲۰ درصدی کالاهای نفتی صادراتی، شاهد کاری برجسته در شرایط تحریم بوده‌ایم و یکی از مسائل مهم سازمان بنادر، تامین تجهیزات بندری است که بهترین راهکار در این زمینه استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی است.

وی ادامه داد:  با توجه به مهم بودن تامین قطعات یدکی در بنادر، این موضوع می‌طلبد که به دنبال واگذاری امور جاری به بخش خصوصی در بنادر، حوزه تعمیرات اساسی نیز به این بخش واگذار شود. این رویکرد قطعا آماده به کاری تجهیزات، اشتغال پایدار، رضایت‌مندی مشتریان و قیمت تمام شده مناسب را تضمین می‌کند.

معاون امور بندری با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای قراردادهای سرمایه گذاری، افزود: طی سال گذشته ۲۳۱ قرارداد سرمایه گذاری به ارزش ۱۶۰ میلیارد ریال در بنادر به امضا رسید و اجرایی شد که نشان دهنده سرمایه گذاری کلان از طریق اعتماد سازی بخش خصوصی است.

کوهساری  افزود: بخش خصوصی در سال جاری، حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال برای ۱۰ پروژه در بنادر سرمایه گذاری کرده است که برای سازمان بنادر و دریانوردی حفظ این سرمایه گذاری بسیار حائز اهمیت است.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر با تأکید بر « جلوگیری از احداث ساختمان اداری توسط شرکت های پیمانکار در بنادر» گفت: این رویکرد ضمن ارتقای ایمنی در بنادر، سبب تقویت مدیریت ترافیک و سهولت خدمات در بنادر می شود.

به گفته کوهساری، نرم افزار GCAMS ظرفیت های خوبی در حوزه پوشش کالاهای صادراتی، کالاهای وارداتی و ترافیک بندری دارد و لازم است هوشمند سازی شود

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز