خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد؛

آیا ایران بازار گاز را دودستی به سعودی‌ها می‌سپرد؟

asdasd
کد خبر : ۸۷۵۴۶۴

یک کارشناس انرژی اظهار داشت: کاملا طبیعی است که در این شرایط عراق نخواهد از ما برق و یا گاز دریافت کند و عربستان عملا بازارهای بالقوه ما را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش ایلنا، در روزهای اخیر خبری مبنی بر اینکه "پادشاهی عربی سعودی با توسعه میدان گازی الجافوره در منطقه شرقی عصر بهره‌برداری از گاز در این کشور را آغاز می‌کند"، روی خروجی رسانه‌های عرب قرار گرفت. میدان بزرگ گازی الجافوره از نوع مستقل، غیر سنتی و غیر همراه با نفت است که در سعودی به طول 170 کیلومتر و عرض 100 کیلومتر اکتشاف شد.

حجم ذخایر گازی این میدان نزدیک به 200 تریلیون فوت مکعب گاز مرطوب و حاوی مشتقات و میعانات گازی است. مراحل توسعه میدان گازی الجافوره منجر به افزایش تدریجی تولید گاز این میدان شده و تا تکمیل مراحل توسعه آن تا سال 2036 این میدان گازی قادر خواهد بود 2.2 تریلیون فوت مکعب به میزان %25 بیش از ظرفیت کنونی گاز تولید کند.

این میدان گازی به دلیل ویژگی‌هایش قادر خواهد بود نزدیک 130 هزار بشکه گاز اتان به میزان %40 از تولید کنونی گاز و نزدیک به 500 هزار بشکه از مشتقات و میعانات گازی مورد نیاز برای صنایع پتروشیمی بالغ بر %34 تولید کنونی را فراهم کند. انتشار این خبر از آن جهت حداقل برای ایران دارای اهمیت است که یک رقیب جدید، نه در بازار از دست رفته نفت بلکه در بازاری که ایران در میزان ذخایر آن دارای ادعا اما تولیدکننده‌ای همیشه غایب در بازار صادرات آن است.

اما این تمام ماجرا نیست، عربستان قبل از اینکه نام خود را در بین دارندگان دومین سوخت فسیلی جهان ثبت کند نسبت به فروش سخاوتمندانه و رایگان برق به عراق نیز اعلام آمادگی کرده بود. بازاری که ایران آن را از آنِ خود می‌دانست و اکنون هم با کشف این میدان گازی و هم رفتارهای کج دار و مریزش جهت صادرات مستمر، دچار تزلزل شده و شاید باید آن را از دست رفته بدانیم.

مرتضی بهروزی‌فر در این رابطه به خبرنگار ایلنا گفت: هرچند عربستان دارای ذخایر گسترده و جزء بزرگترین تولیدکنندگان نفت دنیا است، ولی در مسئله گاز برای مصرف داخلی و تزریق به مخازنی که در نیمه دوم عمر خود هستند، همیشه مشکل داشته و دنبال واردات گاز بوده است.

وی افزود: عربستان دسترسی گسترده‌ای به تامین مالی و تکنولوژی دنیا دارد اگر بتواند میادین گازی خود را توسعه داده و حجم بالایی از تولید داشته باشد، به راحتی می‌تواند صنعت ال.ان.جی خود را راه بیندازد و به کشورهای اطراف مثل عراق و کویت گاز و یا برق صادر کند و کاملا طبیعی است که می‌تواند ایران را تحت فشار قرار دهد.

این کارشناس حوزه گاز خاطرنشان کرد: وقتی یک بازیگر جدید وارد بازار گاز می‌شود و تولید خود را توسعه می‌دهد، می‌تواند خود را به عنوان تولیدکننده بزرگ برق هم مطرح کند. 

وی یادآور شد: کاملا طبیعی است که در این شرایط عراق نخواهد از ما برق و یا گاز دریافت کند و عربستان عملا بازارهای بالقوه ما را تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز