خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با ایلنا:

اعضای مجمع دلایل عدم پذیرش FATF را به مردم بگویند/ آمریکا اجازه ورود به سیستم بانکی را نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۸۷۵۱۳۱

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: پذیرفتن قواعد FATF شرط لازم برای برای بازی در سیستم بانکی است اما شرط کافی نیست. در واقع شرط کافی مربوط به اجازه آمریکا است و بدون آن نمی‌توانیم در سیستم بانکی حضور داشته باشیم حتی پس از برجام مشاهده کردیم که با وجود آنکه تحریمی نبود به دلیل عدم عضویت در FATF نمی‌توانستیم در فضای بانکی فعالیت کنیم.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF گفت: اینکه هر سازمانی بین المللی از مذاکره با ایران ناامید شود علامت خوبی نیست. علاوه بر آن یک سری از ایرانی‌های خارج از کشور مانند دانشجویان و شرکت‌ها در صفحه اول این خطر حضور داشته و دچار مشکل می‌شوند.

وی ادامه داد: اما این تصمیم بر تجارت خارجی ما تاثیر زیادی نخواهد گذاشت چون بیشتر تجارت ما از مبادی غیربانکی انجام می‌شود، از همین رو به نظرم در کوتاه‌مدت نگران کننده نیست اما در سایر شئون حتماً تاثیرگذار خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که این موضوع اثر روانی بسیار بالایی نیز دارد یعنی شرکت‌ها و کشورهایی که تا امروز حاضر به همکاری با ما بودند، امکان دارد ترس‌شان افزایش یابد و سطح تعامل با ما را کاهش دهند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد دلایل مخالفان تصویب لوایح FATF گفت: البته این موضوع مخالفانی هم دارد، گروهی براساس نگاه سیاسی باور داشتند که حتی اگر به قیمت رفتن به لیست سیاه باشد، نباید FATF را بپذیریم که حتماً برای خود دلایل محکمی دارند. کسانی که در تشخیص مصلحت نظام حضور دارند حتماً عواقب این تصمیم را می‌دانند و مسئولیت آن را می‌پذیرند. البته به نظرم خوب است که دلایل عدم پذیرش  را به مردم بگوید.

وی ادامه داد: عده‌ای هم که به عنوان اقتصاددانان جوان مطرح شده‌اند و تریبون‌های زیادی در اختیارشان است، می‌گفتند که اگر ما FATF را نپذیرم باز در لیست سیاه نمی‌رویم، در واقع باور نداشتند که ایران را در آن لیست قرار دهند. اما این عقیده را باید به حساب جهالت آنها گذاشت بنابراین خرده نمی‌گیریم اما اگر سیاستمداران تحت تاثیر این اظهار نظرها تصمیم گرفتند جای خرده گیری است.

عضو اتاق بارزگانی ایران اظهار داشت: همیشه پیوستن به FATF را به قوانین فیفا تشبیه می‌کنند یعنی اگر ما قواعد فیفا را نپذیریم تنها می‌توانیم در داخل مرزهای خود بازی کنیم. اما بر اساس تحریم‌های یکجانبه آمریکا عملاً ما در شرایطی هستیم که حتی اگر آن قواعد را بپذیریم، با توجه به دیواری که کشیده شده است اجازه ورود هیچ تیمی به ایران وجود نخواهد داشت یعنی کسی بزرگتر از قواعد فیفا نیز وجود دارد. در مورد رابطه سیستم بانکی نیز همین گونه است ما به هیچ عنوان یک رابطه بانکی در تجارت نداشتیم حتی پس از برجام نیز همین طور بود.

وی افزود: بنابراین پذیرفتن قواعد FATF شرط لازم برای برای بازی در سیستم بانکی است اما شرط کافی نیست. در واقع شرط کافی مربوط به اجازه آمریکا است و بدون آن نمی‌توانیم در سیستم بانکی حضور داشته باشیم حتی پس از برجام مشاهده کردیم که با وجود آنکه تحریمی نبود به دلیل عدم عضویت در FATF نمی‌توانستیم در فضای بانکی فعالیت کنیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این بار نیز امکان گرفتن مهلت وجود داشت، افزود: این دفعه نیز امکان گرفتن مهلت به شرط بررسی لوایح وجود داشت اما تشخیص مصلحت نظام تصمیم گرفت آب پاکی را بریزد دستشان و چشم اندازی برای بررسی در نظر نگرفتند. از نظر اقتصادی برای بازپس‌گیری هر کدام از ابزارهایی که ما امروز از دست می‌دهیم باید زمان و زحمت زیادی صرف کنیم به همین دلیل هیچ کدام از کارشناسان اقتصادی باتجربه کشور در پذیرش آن شکی نداشتند به جز کارشناسان جوانی که جویای نام هستند. اما از نظر سیاسی بنده نمی‌توانم نظری بدهم و حتما سیاستمداران عواقب آن را بهتر از ما می‌دانند که این تصمیم را گرفتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز