خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

۸۵ درصد واردات، کالاهای مورد نیاز تولیدکنندگان است/ حجم تجارت کشور در آستانه ۸۰ میلیارد دلار

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۴۹۵

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها در 11 ماه اخیر 39 میلیارد دلار صادرات و 40 میلیارد دلار واردات صورت گرفته که نسبت به سال گذشته صادرات ما رشد خوبی داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرهاد دژپسند در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به صادرات و درآمد ارزی دولت گفت: با گذشت 11 ماه از سال جا دارد از فعالان بخش خصوصی بویژه تولیدکنندگان تقدیر و تشکر به عمل آید که با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها توانستند نیازهای ارزی کشور را با صادرات کالا تامین کنند به طوری که در این مدت 39 میلیارد دلار صادرات و 40 میلیارد دلار واردات صورت گرفته که نسبت به سال گذشته صادرات ما رشد خوبی داشته است.

فرهاد دژپسند ادامه داد: 85 درصد از واردات کشور را کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای که مورد نیاز تولیدکنندگان است را تشکیل می‌دهد ضمن آنکه در این حوزه نیز نسبت به سال گذشته رشد داشتیم. در همین مدت نیز 150 کالا از کشور صادر شده است.

وی ادامه داد: بار اصلی تامین ارز مورد نیاز واردات کشور بر دوش صادرکنندگان است ضمن آنکه بخشی از این ارز در سامانه نیما عرضه می‌شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ما اکنون در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌بریم گفت: تصمیماتی که اکنون گرفته می‌شود نسبت به شرایط عادی تفاوت دارد. اما دولت وظیفه خود می‌داند که در هر حال مشکلات را از پیش پای تولیدکنندگان بردارد. وظیفه حاکمیتی دولت تسهیل تجارت است و باید فضای کسب و کار در هر شرایطی برای رونق تولید مهیا باشد.

در ادامه دژپسند در خصوص گلایه برخی فعالان اقتصادی مبنی بر افزایش مالیات به بهانه کاهش درآمدهای نفتی گفت:‌ لازم است من اینجا تاکید کنم که رویکرد دولت به ویژه وزارت اقتصاد این نیست که کاهش درآمدهای نفتی را از طریق فشار بر بخش خصوصی خوش‌حساب و شناسنامه‌دار جبران کند. افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق تعریف پایه‌های جدید جلوگیری از فرار مالیاتی و ساماندهی معافیت‌های مالیاتی است که این امر را با کمک مجلس برای بودجه سال 99 اعمال خواهیم کرد.

وی در خصوص گلایه برخی فعالان اقتصادی مبنی بر تامین مشکل ارز گفت: مشکلات ارزی صادرکنندگان از یک طرف مربوط به سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی است از طرف دیگر مربوط به صندوق‌ توسعه ملی. من برای حل مشکلات وزارتخانه‌ای دستورات لازم را به معاونت اقتصادی وزارت خواهم داد اما در پروژه صندوق توسعه ملی ابتدا باید بررسی شود که تعهد صادرکننده ریالی بوده یا ارزی.

وی تاکید کرد:‌ با توجه به شرایط فعلی اقتصادی یکی از کریدورهای مهم دور زدن تحریم‌ها استفاده از تهاتر است ما نیز در دولت از این روش حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در سال جاری تلاش کردیم از مالیات به عنوان ابزار سیاست‌گذاری اقتصادی استفاده کنیم و از کوچ نقدینگی به فعالیت‌های غیرمولد و اختلال‌زا و ایجاد نوسانات غیرمنطقی در بازارهای ارز، طلا و کالا جلوگیری کنیم.

دژپسند تصریح کرد: در این رابطه از مالیات به عنوان یک ابزار استفاده کردیم این فعالیت‌های اختلال‌زا برای بخش خصوصی سم است و ما جلوی آن را خواهیم گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز