خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با ایلنا:

تا امروز اتفاقی در تجارت ایران و چین رخ نداده/ برخی به دنبال بهم زدن رابطه دوکشور هستند/ صادرات ماسک هم تجاری است و هم بشردوستانه

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۹۳۵

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: اگر کسی با چین تجارت می‌کند بخوبی می‌داند که 24 ژانویه همانند سال‌های گذشته در این کشور آغاز تعطیلات سال چینی است و ربطی هم به کرونا ندارد. البته ممکن است بصورت مورد در جریان سفارش دادن و گرفتن مشکلاتی بوجود آید که می‌توان آن را برطرف کرد.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تاثیرات شیوع ویروس کرونا در هفته‌های اخیر بر رابطه تجاری ایران و چین گفت: تقریبا تجارت همه کشورها با چین بصورت نیمه تعطیل درآمده و ظاهرا قرار است در روزهای آتی برخی از کارخانجات فعالیت خود را از سر بگیرند. در رابطه ما با چین هم باید توجه داشت که چون عمده صادارت ما مواد خام است تا این لحظه اتفاق شاخصی در رابطه تجاری دو کشور رخ نداده است.

وی ادامه داد: در این موضوع شاهد هستیم که بیشتر بر شایعات دامن زده می‌شود و تصور بنده این است که اتفاق خاصی روی نخواهد داد و کاهش مصرف مواد خام در ماه‌های آتی جبران می‌شود چون چینی‌ها برنامه افزایش ساعات کاری را در دستور کار قرار داده‌اند و قطعا مصرف به حال عادی باز خواهد گشت.

حریری در مورد مشکلات ایجاد شده برای برخی از بازرگانان ایرانی در سفارش کالا بویژه آی تی، گفت: اگر کسی با چین تجارت می‌کند بخوبی می‌داند که 24 ژانویه همانند سال‌های گذشته در این کشور آغاز تعطیلات سال چینی است و ربطی هم به کرونا ندارد. البته ممکن است بصورت مورد در جریان سفارش دادن و گرفتن مشکلاتی بوجود آید که می‌توان آن را برطرف کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه دولت و مردم چین از رفتار مردم ایران راضی هستند، گفت: تا جایی‌که امکان داشت با این کشور همدلی شد و رفتار مردم در فضای مجازی و نیز مواضع دولت ایران می‌تواند در رابطه تجاری دو کشور تاثیر مثبت داشته باشد. البته عده‌ای هم طبیعتا از این موضوع راضی نیستند و به دنبال به‌ هم زدن آن هستند.

وی افزود: ارسال نزدیک به سه میلیون ماسک از طریق هلال احمر در این رابطه بسیار تاثیرگذار بوده بطوریکه وزیر امور خارجه و نیز سفیر چین در تهران در سخنرانی‌های خود از ایران نام برده‌اند.

حریری در مورد صادرات ماسک ایران به چین گفت: به نظرم اشکالی ندارد که ما بعنوان تولیدکننده ماسک به این کشور صادارت داشته باشیم. البته در حال حاضر صادارت ماسک ممنوع است که البته بنظر تصمیمی برای کوتاه مدت باشد. بنابراین اگر ذخایر استراتژیک ما تامین شود صادرات آن به چین را آغاز کنیم که هم کار تجاری است و هم بشردوستانه.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز