خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا عنوان شد:

صادرات ۳۰ تا ۴۰میلیون دلاری گل و گیاه زینتی از کشور/ ۹۵ درصد ظرفیت صادرات محقق نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۳۴۱

رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران گفت: میزان صادرات گل و گیاه زینتی از کشور 30 تا 40 میلیون دلار است که بیشترین آن مربوط به صادرات گلدانی‌‌های گل‌دار می‌شود.

پژمان آزادی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به ظرفیت بالای تولید گل و گیاه زینتی در کشور اظهار کرد: برآورد ما نشان می‌دهد که ظرفیت صادرات گل وگیاه زینتی کشور یک میلیارد دلار در سال است که فقط پنج درصد آن محقق می‌شود.

وی ادامه داد: به جز سال گذشته در سال‌های اخیر رقم صادراتی گل و گیاه زینتی از کشور به طور متوسط 30 تا 40 میلیون دلار بوده است.

به گفته آزادی؛ سال گذشته تعدادی از تجار و تولیدکنندگان گل و گیاه محصول خود را به مشتریان در داخل کشور به ریال فروختند، اما دولت از آن‌ها خواسته بود که در سامانه نیما به دلار تسویه کنند.

وی اضافه کرد: این موضوع مشکلاتی را برای بازار صادراتی گل و گیاه زینتی به همراه داشت که موجب کاهش حجم صادراتی و ارز آوری آن در سال گذشته شد.

آزادی با تاکید بر اینکه بیشتر صادرات در این بخش مربوط به گل و گیاه گلدانی است، افزود: عمده صادرات گل و گیاه زینتی از کشور به صورت گلدانی و از نوع گلدار است و صادرات گل شاخه بریده بسیار اندک است.

رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران اصلی‌ترین کشورهای مبدا صادراتی این محصولات را کشورآذربایجان، عراق، ترکمنستان، گرجستان عنوان کرد.

آزادی ادامه داد: گزارشاتی نیز از صادرات محدود به کشورهای عمان و روسیه داریم.

به گزارش ایلنا؛ بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی سالانه از سطح یک هزار و 811 هکتار یک میلیارد وهشت میلیون گل شاخه بریده ، یک هزارو 195 هکتار سطح زیر کشت درخت و درختچه تزئینی تعداد 287 میلیون اصله درختچه و از سطح 470 هکتار گیاهان فصلی و نشایی تعداد 424 میلیون بوته گیاه تزئینی تولید می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز