خبرگزاری کار ایران

مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه خبر داد:

عراق واردات ماکارونی از ترکیه را ممنوع کرد/ جایگاه ایران تثبیت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۱۶۰

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه گفت: اگر یک سال این بازار بر روی ترکیه بسته شود، ایران خواهد توانست در این حوزه تثبیت بازار نماید و بازگشت ترک‌ها به بازار عراق در حوزه تخم مرغ، ماکارونی، نمک‌های خوراکی مشکل خواهد بود.

سیدجلال ابراهیمی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تصمیم اخیر دولت عراق گفت: کلاهجی اوغلو رئیس اتحادیه تولیدکنندگان ماکارونی ترکیه طی یک بیانیه گفته است که یکی از بازارهای مهم صادراتی تولیدکنندگان ماکارونی ترکیه، عراق بود که طبق تصمیم شورای وزیران عراق ورود ماکارونی ترک به عراق ممنوع شده است. این امر عامل افت تولید و توقف صادرات در صنایع ماکارونی مستقر در جنوب شرقی و شرق ترکیه و منطقه قزل تپه است.

وی ادامه داد: دولت عراق در ماه می نیز ورود تخم مرغ، نوشیدنی، بستنی و حال واردات نمک و انواع ماکارونی تولید ترکیه را به عراق ممنوع کرد. شورای وزیران عراق ورود ماکارونی ترک را به عراق یکسال ممنوع کرد و این امر یعنی از دست دادن صادرات 24 واحد و مرکز تولیدی ماکارونی و پاستا در شرق و جنوب شرق ترکیه و عامل توقف و پائین آمدن سطح تولید این صنعت در ترکیه خواهد شد.

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه گفت: این امر به احتمال قوی در نتیجه اختلافات موجود سیاسی بین عراق و ترکیه صورت گرفته است. اهمیت صادرات این نوع کالا در حدی است که مجمع تولیدکنندگان ماکارونی و پاستای ترکیه از وزیر امورخارجه و تجارت ترکیه خواسته است که در این امر مداخله فوری نماید.

وی متذکر شد: باید در نظر گرفت جلوگیری از صدور ماکارونی به عراق سایر محصولات کشاورزی را نیز شدیداً تحت تأثیر قرار می‌دهد و این امر به تولیدات کشاورزی، آردسازی و سایر محصولات موردنیاز این صنعت نیز تأثیرگذار است. مقامات اقتصادی ترک معتقدند که این امر برای افزایش سهم ایران در بازار عراق صورت گرفته است. در حالیکه ایران خود یکی از صادرکنندگان قدیمی این اقلام به عراق بوده است.

ابراهیمی با بیان اینکه رئیس اتحادیه ماکارونی ترک معتقد است که این امر عامل بی‌کاری گروهی شاغلین و کارگران در این صنعت از مرحله تهیه گندم و آرد و حمل ونقل و تولیدکنندگان و کارگران کارخانجات مربوطه خواهد شد، ادامه داد: اگر یک سال این بازار بر روی ترکیه  بسته شود، ایران خواهد توانست در این حوزه تثبیت بازار نماید و بازگشت ترک‌ها به بازار عراق در حوزه تخم مرغ، ماکارونی، نمک‌های خوراکی مشکل خواهد بود.

وی افزود: ترک‌ها معتقدند که عراقی‌ها در صدد تقویت بازار کالاهای ایرانی در آن کشور هستند و با تثبیت بازار  محصولات ایرانی در این حوزه در عراق جایگاه خود را پیدا می‌کنند و ترکیه بازار خود را از دست  می‌دهد و از سوی دیگر عراق نیز با همکاری ایران به تقویت تولیدات خود با مشارکت ایران‌‌ها اقدام خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز