خبرگزاری کار ایران

مشکل واردات فلزات گرانبها از آفریقا و چین / آمادگی سازندگان داخلی برای تامین قطعات استاندارد یورو 5

asdasd
کد خبر : ۸۷۰۱۶۳

با توجه به شرایط تحریم و ادامه وضعیت موجود، تامین مواد اولیه خطوط تولید کاتالیست کشور در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر واردات این فلزات از آفریقای جنوبی و چین بسیار مشکل شده است و محدودیت‌های ارزی نیز مشکلات ما را زیاد کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجهزترین و پیشرفته‌ترین آزمایشگاه تخصصی کاتالیست خودرو که مبتنی بر استانداردهای یورو 5 است، با حضور مدیرعامل ایران‌خودرو، ‌ایران دلکو، سابکو و معاون صنایع وزیر صمت افتتاح شد.

فرشاد مقیمی در جمع خبرنگاران در خصوص تولیدات قطعات خودرو در سال آینده گفت: مطابق مصوبه سازمان محیط زیست، خودروسازان کشور ملزم به تولید محصولاتی با استاندارد یورو 5 هستند و باید تلاش کرد تا تمام زیرساخت‌های لازم تا پایان سال جهت تحقق این هدف فراهم شود.

وی ادامه داد: کاتالیست خودرو سهم بسزایی در آلایندگی محیط زیست دارد و تولید باکیفیت آن می‌تواند برای زیست شهری به خصوص در کلانشهرها مفید باشد.

در ادامه محمد مولوی‌زاده با تشریح فعالیت‌های این آزمایشگاه گفت: ما برای وارد کردن تجهیزات این آزمایشگاه دچار زحمات زیادی شدیم زیرا این تجهیزات تماما در کشورهای اروپایی و برخی از آنها انحصارا در آمریکا تولید می‌شد و با توجه به اعمال تحریم‌ها علیه ایران مجبور شدیم که با هزینه‌کرد زیاد و با دور زدن تحریم‌ها، این تجهیزات را وارد کشور کنیم.

وی افزود: با توجه به افزایش تولید خودروسازها لازم بود که ظرفیت تولید کاتالیست در کشور افزایش پیدا کند. از سوی دیگر با توجه به مصوبه محیط زیست و دغدغه مدیران ایران‌خودرو ما به دنبال ارتقای کیفیت نیز بودیم. بر همین اساس،‌ با وجود هزینه‌های زیاد، این آزمایشگاه را افتتاح کردیم.

وی با تشریح برنامه‌های آینده و تجهیز خطوط تولید کاتالیست گفت: با توجه به رونمایی از محصولات ایران‌خودرو در روزهای گذشته ما از سال آینده و نصب پیشرانه EC5 روی محصولات جدید ایران‌خودرو پیش‌بینی می‌شود که سهم ایران دلکو در تامین کاتالیست محصولات خودروسازها افزایش پیدا کند تا دیگر شاهد خروج ارز از کشور نباشیم.

وی با اشاره به تامین مواد اولیه گفت: با توجه به بالا رفتن قیمت فلزات گرانبهایی همچون رادیوم و پالادیوم که نقش اصلی را در کاتالیست برعهده دارند، نیاز به تغییر قیمت‌ها احساس می‌شود. از طرف دیگر قیمت خودرو همچنان ثابت است و خودروسازها نمی‌توانند نقدینگی جدیدی را تامین کنند که با توجه به شرایط تحریم و ادامه وضعیت موجود، تامین مواد اولیه خطوط تولید کاتالیست کشور در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر واردات این فلزات از آفریقای جنوبی و چین بسیار مشکل شده است و محدودیت‌های ارزی نیز مشکلات ما را زیاد کرده است به طوری که این شرکت اکنون با 30 درصد ظرفیت اسمی خود در حال تولید است.

وی با اشاره به اینکه ایران‌خودرو قصد دارد از سال آینده پیشرانه EC5 را برروی پژو 207 و 301 نصب کند، گفت: ما هم‌اکنون نیز قادر به تولید این نوع کاتالیست به صورت نیمه‌اتوماتیک هستیم اما با ورود دستگاه‌های جدید از اروپا از سال آینده این کاتالیست‌ها با استاندارد آلایندگی یورو  5 با دقت بالاتر به صورت انبوه تولید خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز