خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

باغات موز کشور دچار آسیب شده است/ ۴۱.۸ میلیون دلار ارزآوری از صادرات مرکبات

asdasd
کد خبر : ۸۷۰۰۳۶

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در مجموع میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای جبران باغات آسیب دیده در جنوب کشور را ۱۲۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، زهرا جلیلی‌مقدم در نشست خبری مدیران کل و مجریان طرح‌های معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور ما در تولید مرکبات در رتبه هفتم جهان قرار دارد اظهار کرد: در سال جاری بیش از سه میلیون تن پرتقال، 751 هزار تن نارنگی، 628 هزار تن لیموترش 651 هزار تن لیموشیرین ، حدود 95 هزار تن گریب فورت و بیش از 61 هزار تن نارنج در کشور تولید شدها ست.

وی ادامه داد: ایران در تولید انار با تولید بیش از 917 هزار در رتبه سوم جهانی قرار دارد.

جلیلی‌مقدم با تاکید بر اینکه ایران جایگاه بالایی نیز در تولید خرما در جهان دارد افزود: کشور ما با سطح زیر کشت بیش از  256 هزار هکتار و تعداد بیش از 203 هزار نفر بهره‌بردار در رتبه دوم تولید خرما در جهان قرار دارد.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین آمار صادرات میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری از کشور نیز گفت: تا انتهای آذرماه سال جاری 67 هزار تن انواع مرکبات از کشور صادر شده که 41.8 میلیون دلار ارزآوری به همراه داشته است.

جلیلی‌مقدم میزان صادرات انار در 9 ماهه سال جرای را 11 هزار و 646 تن به ارزش 8.73 میلیون دلار اعلام کرد.

وی میزان صادرات انواع خرما از کشور را نیز بیش از 139 هزار تن به ارزش 123.3 میلیون دلار عنوان کرد.

جلیلی‌مقدم با اشاره به سیل‌های اخیر و آسیب باغات جنوب کشور اظهار کرد: بر اثر سیل‌های اخیر سطح عظیمی از باغات موز دچار آسیب شد که برای جبران این آسیب‌ها حذف و نهال‌کاری مجدد و همچنین اصلاح و نوسازی باغات موز در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بر همین اساس 1500 هکتار باغ موز به طور کامل حذف و مجددا نهال‌کاری خواهد شد همچنین 2 هزار هکتار از باغات آسیب دیده اصلاح و نوسازی می‌شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در مجموع میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای جبران باغات آسیب دیده در جنوب کشور را 124 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

جلیلی‌مقدم ادر ادامه سخنان خود همچنین از اصلاح و نوسازی 68 هزار هکتار از باغات خرما خبر داد و گفت: این برنامه مربوط به این موضوع تدوین شده و اکنون در دست اقدام است.

وی از دیگر برنامه‌های این دفتر را برنامه کنترل بیماری‌های باغات مرکبات عنوان کرد و گفت: توسعه دائم باغات مرکبات، ساماندهی آنها، استفاده از نهال‌های استاندارد و گواهی شده و توجه به بازار این محصولات از برنامه‌های دیگر معاونت باغبانی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز