خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک هماهنگی‌های داخلی ایران برای اتحادیه اوراسیا

asdasd
کد خبر : ۸۶۹۵۱۴

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: این پیشنهاد با هدف تدوین برنامه‌های ملی، همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تحت کمیته‌های مشترک فنی و اقتصادی و حمل و نقل ترانزیت ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شهرام آدم نژاد در همایش صادرات، ترانزیت و اوراسیا با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه دیپلماسی حمل و نقل با حضور افراد موثر در بخش‌های دولتی و خصوصی دارد، گفت: در تلاش هستیم تا با بهره‌گیری از همه فرصت‌ها به رفع موانع در حوزه حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت بپردازیم و با استفاده از مزیت‌های فعلی و بسترسازی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های آتی حداکثر چسبندگی بین موضوع تجارت و حمل و نقل بین‌المللی را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در تعامل حداکثر با سایر دستگاه‌ها قرار دارد تا زیر چتر تفاهمات، توافقات، برنامه‌ها و اعتبارات بین‌المللی مانند موافقتنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا ساز و کار موثری را برای حمل و نقل بین‌المللی مبتنی بر تجارت اجرایی کند.

آدم‌نژاد با بیان اینکه نگاه وزارت راه و شهرسازی به موافقتنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان یک پیشران توسعه روابط ترانزیتی است، اظهار داشت: این موافقتنامه مانند درگاهی برای تقویت روابط دو یا چندجانبه کشورهای این اتحادیه جهت ایجاد فضای برد -برد در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی عمل می‌کند.

معاون حمل و نقل وزارت شهرسازی افزود: همکاری ایران با اتحادیه اوراسیا که به لحاظ جغرافیایی در منطقه ژئوپولتیک دنیا و نقطه اتصال اروپا به آسیا قرار گرفته، پاسخگوی نیاز حیاتی جهان در زمینه تضمین استقلال صلح و امنیت است.

وی افزود: همچنین همکاری در این موافقتنامه اهداف مندرج در قانون اساسی کشور توسعه مناسبات با کشورهای همسایه را در اولویت می‌داند. همچنین بهبود شاخص‌های مقاومت‌های اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چم‌انداز 20 ساله را میسر می‌سازد.

آدم‌نژاد با اشاره به مزایای حضور ایران در موافقتنامه اوراسیا گفت: هم‌افزایی و ایفای نقش برجسته کشور در کریدور ترانزیتی شمال به جنوب، توسعه بیشتر همکاری‌های بندری و دریایی با کشورهای حوزه CIS به ویژه توسعه خطوط تجاری کشتیرانی و گردشگری، ایجاد بستر ارائه بسته‌های تشویقی در مناطق بندری و پسکرانه‌ها از جمله مهمترین مزیت پیوستن ما در این اتحادیه است.

وی با اشاره به آگاهی و درک صحیح از وضعیت ایران و این طرح اقتصادی اظهار داشت: با توجه به بند 8 ماده 2 موافقتنامه موقت برای ایجاد ترتیبات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا و کشورهای عضو در خصوص ترانزیت و همچنین با توافق وزیر راه و شهرسازی با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اوراسیا در ایروان، وزارت راه تشکیل کارگروه مشترک هماهنگی‌های داخلی ایران برای افزایش همسویی ملی در حوزه اوراسیا را پیشنهاد داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این پیشنهاد با هدف تدوین برنامه‌های ملی، همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تحت کمیته‌های مشترک فنی و اقتصادی و حمل و نقل ترانزیت ایجاد می‌شود.

آدم‌نژاد گفت: تاسیس صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های حمل و نقل بین کشورهای عضو و سازمان‌های بین‌المللی برای تامین مالی پروژه‌ها از محورهای پیشنهادات ارائه شده از سوی وزارت شهرسازی کشورمان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز