خبرگزاری کار ایران

ناظر گمرکات استان هرمزگان در پاسخ به ایلنا:

مشکلی برای تامین کالاهای اساسی شب عید و ماه رمضان نداریم/رایزنی وزارت اقتصاد و صمت وزارت صمت برای ترخیص 1048 دستگاه خودرو /مبدأ کالاهای اساسی و خوراکی چین نیست

asdasd
کد خبر : ۸۶۸۰۶۶

بیش از 77 هزار تن گوشت، 732 هزار تن برنج، 346 هزار تن انواع روغن، 61 هزار تن دانه‌های روغنی، 73 هزار تن ذرت، 4000 تن دارو، 104 هزار تن کود، 222 هزار تن لاستیک، 393 هزار تن قند و شکر و 42 هزار تن حبوبات وارد کشور شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ابوالفضل اکبرپور در نشست خبری مشترک ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه 54 درصد از تجارت خارجی کشورمان از طریق استان هرمزگان انجام می‌شود، گفت: 50 درصد درآمد گمرکات هم از حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان به دست می‌آید.

وی با اشاره به عملکرد 10 ماهه جاری گمرکات استان هرمزگان گفت: طبق گزارش‌های رسمی، میزان صادرات از نظر تناژ به سه برابر رسیده است و 39 میلیون و 800 هزار تن کالای صادراتی داشتیم.

وی ادامه داد: ارزش کالاهای صادراتی نزدیک به 27 میلیارد دلار بوده است و از این میزان صادرات انجام شده 31 میلیون تن به صادرات غیرنفتی اختصاص دارد که ارزش آن 18 میلیارد دلار بوده است.

وی تاکید کرد: میزان صادرات از نظر ارزش دلاری 121 درصد و از نظر وزنی 11 درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات بندر شهید رجایی اظهار داشت: همچنین در 10 ماهه اول امسال نزدیک به 7 میلیون تن کالا وارد شده که ارزش آن بیش از 13 میلیارد دلار بوده است.

ناظر گمرکات استان هرمزگان با اشاره به سرعت کار در تخلیه کالاهای اساسی اظهار داشت: به صورت شبانه‌روزی خدمات برای تخلیه کالاهای اساسی انجام می‌شود و سرعت کار در این حوزه بسیار بالا است.

اکبرپور با اشاره به میزان واردات کالاهای اساسی در 10 ماهه اول امسال گفت: بیش از 77 هزار تن گوشت، 732 هزار تن برنج، 346 هزار تن انواع روغن، 61 هزار تن دانه‌های روغنی، 73 هزار تن ذرت، 4000 تن دارو، 104 هزار تن کود، 222 هزار تن لاستیک، 393 هزار تن قند و شکر و 42 هزار تن حبوبات وارد کشور شده است.

وی با تاکید بر اینکه روند واردات کالاهای اساسی مطلوب بوده است، گفت: خوشبختانه برای شب عید و ایام ماه مبارک رمضان که فاصله یک ماهه با عید دارد، هیچگونه مشکلی برای تامین کالاهای اساسی نداریم.

مدیرکل گمرکات بندر شهید رجایی با اشاره به دپوی خودروهای وارداتی در گمرکات استان هرمزگان اظهار داشت: میزان خودروهای دپو شده در گمرکات سراسر کشور 12 هزار و 261 دستگاه بوده که با مصوبه دولت در مهلت شش ماهه 7153 دستگاه از گمرکات ترخیص شد که حجم موتور آنها زیر 2500 سی‌سی بود.

اکبرپور درباره دپوی خودروها در گمرکات استان هرمزگان اظهار داشت: با توجه به شرایط جوی امکان به خطر افتادن سلامت برخی از قطعات این خودروها از جمله لاستیک‌ها وجود دارد بنابراین در صورت اجازه ترخیص آنها، باید اسناد و مدارک مانند مجوز استاندارد در تاریخ ترخیص خودرو مجددا اخذ شود.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل مهم عدم ترخیص این خودروها شرایط ارزی بوده است، گفت: تا زمانی که مجوزهای مورد نیاز صادر نشود گمرک اجازه ترخیص خودروها را ندارد و اساساً گمرک عامل توقف این خودروها نیست.

ناظر گمرکات استان هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر 1941 دستگاه خودرو در استان هرمزگان دپو شده است که 668 دستگاه از آنها در گمرک بندر شهید رجایی، 1167 دستگاه در گمرک باهنر و 106 دستگاه در گمرک لنگه متوقف شده است.

اکبرپور با بیان اینکه وزارت اقتصاد در حال رایزانی با وزارت صمت، برای موافقت با ترخیص 1048 دستگاه خودرو وارداتی دپو شده است، گفت: باید مجوزهای مورد نیاز از سوی وزارت صمت و دولت برای ترخیص این خودروها صادر شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اقدامات انجام شده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از طریق واردات کالا و ترخیص آنها از گمرکات گفت: تمام کالاهایی که سلامت‌محور هستند باید مجوزهای استاندارد وزارت بهداشت، انرژی اتمی و سایر دستگاه‌های متولی را دریافت کنند و اقداماتی برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا از مبادی گمرکی اتخاذ شده است.

مدیرکل گمرکات بندر شهید رجایی افزود: در اولین اقدام نامه‌ای به علوم پزشکی استان ارسال کردیم تا برای تردد مسافران دریایی و هوایی و همچنین ورود کالاها نظارت کافی را داشته باشند.

اکبرپور تاکید کرد: خوشبختانه تقریبا عمده کالاهای اساسی و خوراکی از مبدأ چین وارد نمی‌شوند و گوشت، برنج، انواع روغن، قند و شکر وارداتی از چین نداریم.

وی با تاکید بر اینکه برای ترخیص کالاهای گروه 4 هیچ راهی وجود ندارد، گفت: اگر کالایی از بین گروه 4 وارد کشور شود، گمرک اجازه ترخیص آن را نمی‌دهد و باید مرجوع شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز