خبرگزاری کار ایران

شمارش معکوس برای پایان بخش فراساحل پارس جنوبی آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۱۶۴

شمارش معکوس برای پایان بخش فراساحل میدان مشترک پارس جنوبی با نصب آخرین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی آغاز شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت نفت، توسعه پارس جنوبی که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید رشد شتابانی به خود گرفت، اینک گام‌های آخر توسعه را در بخش فراساحل سپری می‌کند. سال ۹۸ را باید سال پایان‌ بخش دریایی پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ این میدان مشترک دانست.

فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی: توسعه زنجیره دوم فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی سال ۹۸ با نصب دو سکوی ۲۳ و ۲۴B ادامه یافت. سکوی فاز ۲۳ پارس جنوبی ۲۱ آبان‌ماه در موقعیت خود در آب‌های خلیج فارس قرار گرفت و نیمه دی‌ماه ارسال گاز آن با ظرفیت ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز به پالایشگاه این فازها آغاز شد. سکوی B فاز ۲۴ نیز ۲۴ آبان‌ماه و با ظرفیت مشابه سکوی فاز ۲۳ نصب شد و ارسال گاز آن به پالایشگاه در روزهای آینده آغاز می‌شود.

زنجیره نخست فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی۲۶ اسفندماه پارسال با حضور رئیس جمهوری عملیاتی و سبب افزایش برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از این میدان مشترک گازی شد.

هدف از توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ترش، ۷۵ هزار بشکه میعانات‌گازی و ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع ال‌پی‌جی (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان به‌منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است.

فاز ۱۴ پارس جنوبی: آخرین سکوی این فاز (D) دیروز در موقعیت خود در خلیج فارس نصب شد. سکوی B فاز ۱۴ پارس جنوبی نخستین سکویی بود که امسال (۲۲ تیرماه) در موقعیت خود در آب‌های خلیج فارس نصب شد و اینک با ظرفیت تولید روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب در مدار تولید قرار دارد. به گفته محمدمهدی توسلی‌پور، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، تولید آخرین سکوی این فاز نیز تا پایان سال در مدار قرار می‌گیرد. در مجموع هم اینک ۴۲ میلیون مترمکعب گاز از فاز ۱۴ پارس جنوبی برداشت و  به خشکی منتقل می‌شود. از پالایشگاه این فاز هم خبر اینکه، پیشرفت آن در بخش مهندسی به بیش از ۹۰ درصد رسیده و انتظار می‌رود حداکثر تا سال ۹۹ در مدار قرار گیرد.

هدف از توسعه  فاز ۱۴ پارس جنوبی برداشت روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن گاز اتان فرآوری است.

فاز ۱۳ پارس جنوبی: زنجیره نخست این فاز نیز همانند فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی اسفندماه پارسال و با حضور رئیس جمهوی در مدار تولید قرار گرفت و هم اینک ظرفیت برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز را داراست. دو سکوی A  و C این فاز نیز طبق برنامه تا پایان سال در موقعیت خود در آب‌های خلیج فارس نصب می‌شود.

هدف از توسعه طرح فاز ١٣، دستیابی به تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد و همچنین سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گازمایع به همراه یک میلیون تن گاز اتان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز