خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد:

ابتلای شترهای جاسکی به کورونا ویروس مربوط به گونه‌ی جدید آن نیست/ بدسلیقه‌گی در اطلاع رسانی! + عکس

asdasd
کد خبر : ۸۶۶۶۳۹

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: گزارش ابتلای شترهای جاسکی به کورونا ویروس مربوط به گونه‌ی جدید آن نیست و بدسلیقه‌گی در اطلاع رسانی اتفاق افتاد است.

علی‌صفر ماکنعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به خبرهای رسیده درباره پیدا شدن کورونا ویروس در تعدادی از حیوانات(شتر) شهرستان جاسک، اظهار کرد: کورونا ویروس‌ها یک گروه از ویروس‌ها هستند که یکی از آن‌‌ها عامل بیماری "مرس" است، شترهای جاسکی به بیماری مرس مبتلا شده‌اند که ارتباطی با گونه‌ جدید ویروس کورونا ندارد.

وی ادامه داد: ویروس بیماری مرس سال‌هاست در منطقه ما حضور دارد و مواردی نیز از ابتلای انسانی آن در گذشته گزارش شده است.

ماکنعلی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی برای کنترل بیماری مرس دستورالعمل مشخصی دارد، افزود: شترهای مبتلا قرنطینه شده و بعد از 21 روز مراقبت دوباره مورد آزمایش قرار گرفته و در صورت بازیابی سلامت از قرنطینه خارج می‌شوند.

وی اضافه کرد: مورد ابتلای گزارش شده در شهرستان جاسک نیز از نوع مرس بوده و ارتباطی با "کورونا ویروس 2019" ندارد.

به اعتقاد ماکنعلی اطلاع رسانی که توسط سرپرست شبکه بهداشت و درمان جاسک انجام شده در شرایط فعلی بدسلیقه‌گی بوده است و می‌تواند موجب ایجاد وحشت بی‌مورد در مردم شود.

وی درباره آخرین دستاوردهای علمی بدست آمده در خصوص کورنا ویروس 2019 و امکان ارتباط آن با دام‌‌ها، اظهار کرد: بر اساس جدیدترین دستاوردهای علمی هیچ ارتباطی بین ویروس کورنا 2019 و حیوان های اهلی که برای تولید غذا استفاده می‌شود وجود ندارد به عبارت دیگر تا امروز ردپای از این ویروس در دام‌های اهلی مورد استفاده در تولید غذا دیده نشده است.

ماکنعلی یادآور شد: اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد تطابق 96 درصدی بین ویژگی‌های ژنتیکی ویروس شناسایی شده در خفاش و ویروس کورنا 2019 وجود دارد.

به گفته معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور؛ با این حال ویروس کورنا 2019 را می‌توان یک ویروس کاملا نو پدید دانست که تا امروز مشابه‌ نداشته است.

وی تاکید کرد: تا کنون انتقال این ویروس نو پدید از انسان به انسان بوده و انتقال از دام به انسان یا انسان به دام گزارش نشده است.

به گزارش ایلنا؛ مرس یک بیماری ویروسی است که نخستین‌بار در سال 2012 در عربستان سعودی گزارش شد. این بیماری در اثر ویروسی از خانواده کوروناویروس به اسم MERS-CoV ایجاد می‌شود. حدود یک سوم از مبتلایان به MERS جان می‌بازند.

 تصوی نامه هشدار سرپرست شبکه بهداشت و درمان جاسک درباره پیدا شدن کورونا ویروس

ابتلای شترهای جاسکی به کورونا ویروس مربوط به گونه‌ی جدید آن نیست/ بدسلیقه‌گی در اطلاع رسانی! + عکسابتلای شترهای جاسکی به کورونا ویروس مربوط به گونه‌ی جدید آن نیست/ بدسلیقه‌گی در اطلاع رسانی! + عکس

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز