خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان امور مالیاتی:

تاخیر در استرداد مالیات بر ارزش افزوده به دلیل عملکرد کند بانک مرکزی است

asdasd
کد خبر : ۸۶۶۴۵۵

معاون سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: شیوه فعلی باعث تضییع حقوق مودیان است و در جریان بازنگری قانون مالیات بر ارزش افزوده، اصلاح دادرسی نظام مالیاتی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران که با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی در حال بررسی است محمد مسیحی معاون این سازمان در پاسخ به سوالات و طرح مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه مالیات بر ارزش افزوده، و مالیات‌های مستقیم گفت: در مراسمی که به مناسبت روز ملی صادرات بررسی شد آقای کریمی رئیس فراکسیون صادرات مجلس نکته‌ای را اشاره کردند مبنی بر اینکه حتی سازمان امور مالیاتی نیز در خصوص مقید بودن تسویه و برگشت مالیات بر ارزش افزوده با رفع تعهد ارزی مخالف است.

وی ادامه داد:‌ بر اساس بند ج تبصره 8 مقررات رفع تعهد ارزی ما ملزم به اجرای این دستور هستیم اما در بخشنامه‌ای که صادر کرده‌ایم حتی الامکان تلاش شد که کمترین محدودیت برای صادرکنندگان ایجاد شود.

مسیحی ادامه داد: حکم قانون بودجه سال 98 در خصوص استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان به سال 97 نیز تسری یافته است این در حالی است که وقتی این بخشنامه را ابلاغ کردیم حداقل در مورد پرونده‌های مالیات بر ارزش افزوده‌ای که تا پیش از آن تعیین تکلیف شده بودند این حکم را تسری ندادیم. هدف ما از این کار فقط ایجاد شرایط آسان برای صادرکنندگان بود.

وی در خصوص تاخیر در اعلام اسامی صادرکنندگان گفت: من این مورد را قبول دارم این در حالی است که آخرین مرحله اسامی رفع تعهدکنندگان ارزی برای سال 97 در دی‌ماه به ما اعلام شده و همین امر علت اصلی به تعویق افتادن استرداد مالیات بر ارزش افزوده شده است.

معاون سازمان امور مالیاتی افزود: مودیان مالیاتی مکررا به این سازمان مراجعه می‌کنند که درخواست به تعویق انداختن رسیدگی به پرونده‌های خود را دارند تا بتوانند رفع تعهد ارزی خود را از بانک مرکزی بگیرند. از سوی دیگر این سازمان بارها با بانک مرکزی مکاتبه کرده و انتظار داشتیم که اتاق بازرگانی نیز به نمایندگی از بخش خصوصی با ما در این راه به صورت جدی‌تر همراه باشد این سازمان حتی در شکل اعلام تعهدات ارزی نیز با بانک مرکزی مشکلاتی دارد.

معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه استرداد این مالیات نسبت به سال گذشته دارای عملکرد منفی بوده گفت: علت این امر به دلیل محدودیت‌هایی است که قانون رفع تعهد ارزی به وجود آورده است وقتی که بانک مرکزی به صورت مرحله‌ای اسامی را اعلام می‌کند سرعت کار کم می‌شود.

مسیحی در پاسخ به سوال یکی از فعالان اقتصادی در خصوص افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه سال 99 و فشار بیشتر به تولیدکنندگان گفت: ما موافق افزایش درآمدهای مالیاتی نبودیم اما وقتی کشور تحریم است و در فروش نفت مشکل داریم مجبور به این کار هستیم. در سال 99 در حوزه مالیات بر درآمد کمتر از 15 درصد رشد در نظر گرفته شده این در حالی است که در حوزه ارزش افزوده نزدیک به 50 درصد افزایش درآمد دیده شده است که ما نیز با این موضوع مخالف بودیم ولی در نهایت این مالیات در یک نظام صحیح اجرایی شود نباید باری بر دوش تولیدکنندگان قرار گیرد.

مسیحی ادامه داد: در سه سال اخیر در حوزه اقتصاد مالیات بر ارزش افزوده رشد خوبی را شاهد بودیم هر چند ضعف‌هایی نیز وجود داشتند که سعی کردیم آنها را در کمترین زمان ممکن برطرف کنیم.

وی افزود: برخی از ادارات در بازگشت مالیات صادرکنندگان مقاومت می‌کردند که ما این مشکل را حل کردیم.

معاون سازمان امور مالیاتی در خصوص دستورالعمل نحوه بررسی تراکنش‌های بانکی گفت: تلاش داریم تا آ‌خر این هفته این آیین‌نامه جدید به شعب ابلاغ شود ما سعی کردیم که حداقل محدودیت‌ها را برای فعالان اقتصادی ایجاد کنیم بخصوص برای پرونده‌های قبل از سال 95 که در صورت لزوم باید مورد بررسی قرار گیرند.

وی در خصوص آ‌یین‌نامه مبارزه با پولشویی گفت: این سازمان ورود مستقیم به این موضوعات نخواهد داشت بلکه اطلاعات خود را به مراجع بالادستی گزارش می‌دهد اما در خصوص فرارهای مالیاتی برخورد جدی خواهیم کرد.

مسیحی در خصوص انتقاد فعالان اقتصادی در خصوص دادرسی مالیاتی گفت:‌ شیوه فعلی باعث تضییع حقوق مودیان است و در جریان بازنگری قانون مالیات بر ارزش افزوده، اصلاح دادرسی نظام مالیاتی در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز