خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

خطر هجوم نقدینگی به بازار مسکن با ریزش بازارهای موازی + جدول قیمت خانه‌های خوش فروش تهران

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۸۱۰

ممکن است با هر نوسان در بازار سرمایه و افت شاخص، سرمایه از بورس خارج و به بازارهای موازی از جمله مسکن سرازیر شود که در این صورت به طور قطع افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هر چند که مسئولان و متولیان بخش مسکن مدعی هستند که این بازار دیگر ظرفیت و کشش افزایش قیمت را ندارد و همین الان هم قیمت مسکن دارای حباب است اما آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در دی ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۳۸.۱ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۹ درصد افزایش داشته است. همچنین براساس این گزارش تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در دی ماه سال ۱۳۹۸، به ۱۰.۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲.۱ و ۵۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

البته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن درباره سبقت تورم دی‌ماه مسکن از تورم عمومی اعلام کرده است که روند قیمت‌ها به ویژه در بازار دارایی، روند بلندمدتی است و تحلیل بلندمدت آن قابل اعتماد است و تحلیل ماه به ماه برای بررسی روند قیمت‌ها قابل اعتنا نیست. به گفته پروانه اصلانی، در آذرماه امسال بیشترین قیمت در منطقه ۱۶ با رشد ۶۸ درصد اتفاق افتاد و در همان ماه در همان منطقه ما بیشترین کاهش نرخ معاملات را معادل منفی ۲.۵ درصد در همان منطقه شاهد بودیم. در دی‌ماه همان اتفاق روی منطقه ۱۳ شهر تهران رخ داد و منطقه ۱۳ که در آذرماه جزو کم رشدترین‌ها بود در دی‌ماه جزو پررونق‌ترین و پرمعامله‌ترین‌ها شناخته شد که همین باعث شده رشدی را در معاملات در منطقه ۱۳ شاهد باشیم که این توانسته عدد رشد دی‌ماه را جابه جا کند.

در یک سال گذشته شاهد آن بودیم که بازار سرمایه مقصد حجم قابل توجهی از سرمایه‌ها و نقدینگی‌های سرگردان بوده که مالک عمده این سرمایه‌های جدید در بورس، سهام‌داران حقیقی و کدهای جدیدالورود هستند. بنابراین ممکن است با هر نوسان در این بازار و افت شاخص، سرمایه از بورس خارج و به بازارهای موازی از جمله مسکن سرازیر شود که در این صورت به طور قطع افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت خواهد شد.

از آنجایی که اعتماد مردم نسبت به آینده اقتصاد ایران کاهش یافته و با رویداد و تنش سیاسی انتظار کاهش ارزش پولی ملی در بازار ایجاد می‌شود، مردم به سرعت سرمایه خود را به دارایی تبدیل می‌کنند که در همه دوره‌ها یکی از محبوب‌ترین بازار برای حفظ ارزش پول، بازار مسکن بوده است.

به همین دلیل است که در طول یک سال گذشته شاهد افزایش 100 درصدی قیمت مسکن در تهران بودیم که با عدم هدایت نقدینگی به سمت بازار مالی و تولید امکان تکرار این گرانی در بازار مسکن بعید نیست.  

در جدول زیر قیمت خانه‌های پرتقاضا در تهران که معمولا متراژ بین 75 تا 120 متر را دارند، آمده است:

متراژ محدوده قیمت (تومان)
73 متر- 18 ساله -بدون آسانسور  ظفر  یک میلیارد و 400 میلیون 
104 متر- سه ساله-فول امکانات  جنت آباد  دو میلیارد
75متر-5 ساله- فول امکانات تهرانپارس 950 میلیون 
105متر-15ساله-فول امکانات  ونک  دو میلیارد و 300 میلیون 
84متر-5ساله-فول امکانات پرستار یک میلیارد و 600 میلیون 
71 متر-5ساله-فول امکانات افسریه  700میلیون
105متر- نوساز- فول امکانات پونک دو میلیارد تومان 
72متر-17ساله- بدون آسانسور امیرآباد  یک میلیارد و 100 میلیون 
70 متر-10ساله-بدون پارکینگ نارمک یک میلیارد
82متر-نوساز-فول امکانات طرشت  یک میلیارد و 300میلیون
70متر-4 ساله - فول امکانات سعادت آباد دو میلیارد و 60 میلیون 

         

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز