خبرگزاری کار ایران

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد:

بازدهی ارزی صادرات صنایع لبنی مناسب نیست/ میدان را به بخش خصوصی واگذار کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۱۰۹

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خطاب به فعالین صنعت لبنیات گفت: پیشنهاد می‌کنم برای توسعه بازار صادراتی به دنبال بازارهای پولدارتر و بیشتر برای توسعه صادرات باشید. ما نیز باید در سیاست‌گذاری‌های خود رویکرد مداخله‌گرایانه را کمتر و میدان را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس کشاورز در اولین همایش «سالیانه صنایع لبنی ایران» با بیان اینکه اینکه ما تا دهه 60 یکی از واردکنندگان بزرگ لبنیات و شیر بودیم اظهار کرد: در آن زمان سرانه مصرف نیز بسیار پایین بود هر چند که امروز نیز سرانه مصرف مابه رغم افزایش تولید رشد مورد انتظار را نداشته است.

وی ادامه داد: از دهه 60 به بعد با استفاده از اصلاح نژاد دام‌ها و تکنولوژی توانستیم علاوه بر افزایش تولید سطح بهداشت، ضریب تبدیل را در تولید شیر افزایش داده به نحوی که در برخی موارد از استاندارد اروپا بسیار بالاتر هستیم.

کشاورز با تاکید بر اینکه رشد ما در تجارت محصولات لبنی نیز قابل اعتنا است، افزود: ما سالانه معادل 800 هزار تن شیر به ارزش 600 تا 700 میلیون دلار صادر می‌کنیم.

وی اضافه کرد:‌ البته از نظر من بازدهی ارزی صادرات صنایع لبنی مناسب نیست چرا که به ازای هر کیلوگرم کمتر از یک دلار برای ما آورده دارد.

کشاورز فعالان صنعت لبنیات را خطاب قرار داد و گفت: به شما پیشنهاد می‌کنم برای توسعه بازار صادراتی به دنبال بازارهای پولدارتر و بیشتر برای توسعه صادرات باشید. ما نیز باید در سیاست‌گذاری‌های خود رویکرد مداخله‌گرایانه را کمتر و میدان را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از فاصله‌ای که بین صنایع لبنی و دامداران افتاده است اظهار کرد: باید هر فکر و جریانی که در زنجیره تولید شیر و لبنیات وجود دا رد با نگاه برد – برد دو طرف باشد.

کشاورز تصریح کرد: نباید شرایط را به جایی برسانیم که دولت مجبور به ورود به خرید شیر شود چرا که هر مداخله دولت اشتباه بزرگی است که نتایج مطلوبی ندارد.

وی با اشاره به نتایج مصرف پایین شیر در جامعه افزود: جامعه ما از کمبود مصرف شیر رنج می‌برد در حالی که میزان مصرف شیر در هر جامعه‌ای تعیین کننده سطح سلامت آنها است.

کشاورز ادامه داد: جامعه ما به سمت نیمه کهنسالی می رود و در این شرایط سرانه مصرف 80 لیتر قابل قبول نیست چرا که فاصله زیادی با استانداردهای جهانی برای تامین سلامت جامعه دارد.

وی با بیان اینکه باید قشرهای کم درآمد جامعه به سوی مصرف بیشتر شیر سوق داده شود اظهار کرد: در سطح کلان مصرف مواد پروتئین در کشرو ما بالای 90 کیلوگرم است اما مشکل اصلی ترکیب نامناسب منابع پروتیئنی در سبد غذایی مردم است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی یکی از عارضه‌هایی که امروزه گریبان جامعه را گرفته مصرف لبنیات سنتی عنوان کرد و گفت:‌ لبنیات سنتی از نظر بهداشتی ارزش افزوده، سلامت و فضای کار اشکالات زیادی دارد و باید بخش خصوصی در صنعت لبنیات برای رفع این مشکل به کمک دولت بیاید.

کشاورز اضافه کرد: برخی با اظهارنظرهای غیرعلمی و غیرمستند نظراتی می‌دهند که تمایل مردم به مصرف لبنیات سنتی را افزایش می‌دهد اما تجربه من طی 30 سال که مسئولیت‌های مختلفی را در حوزه کشاورزی داشتم به من نشان داده است که استانداردهای غذایی ما بسیار سخت‌گیرانه‌تر از اروپا است.

وی در  پایان سخنان خود فعالان صنایع لبنی را خطاب قرار داد و گفت: من چند توصیه دیگر نیز برای شما دارم که آنها عبارتند از توسعه صادرات، ورود بخش خصوصی برای کمک به بخش خصوصی برای گرفتن تصمیمات پخته‌تر، توجه به آرندی‌ها به ویژه در حوزه تکنولوژی، مذاکره با دامداران با نگاه برد – برد و شناسایی بازارهای جدید است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز